تأکید ایران بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز گذشته برای نخستین‌بار با هدف رایزنی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. وی علاوه بر نشست مشترک با رئیس جمهوری به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت و درباره مهم‌ترین مسائل عراق و منطقه با ایشان به گفت‌‌وگو پرداخت.

🔸تأکید ایران بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

✔️عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز گذشته برای نخستین‌بار با هدف رایزنی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. وی علاوه بر نشست مشترک با رئیس جمهوری به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت و درباره مهم‌ترین مسائل عراق و منطقه با ایشان به گفت‌‌وگو پرداخت. شاید مهم‌ترین موضوعی که در این دیدار مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت، لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود. درباره این سخنان رهبری نکاتی وجود دارد:

🔹سیاست‌ها و اقدامات ضد ایرانی آمریکا و برخی متحدانش در منطقه، مجموعه‌ای را شامل می‌شود که تلاش برای کاهش سطح روابط تهران-بغداد یکی از مهم‌ترین قطعات آن است.‌ در ماه‌های اخیر نشانه‌های متعددی از تمرکز بیشتر سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکایی‌ها در عراق دیده می‌شود که می‌تواند هشداری برای منافع ایران محسوب شود. بنابراین ایران نمی‌تواند در برابر راهبردهای ضد ایرانی ترامپ در عراق منفعل باشد. تلاش ایران برای ترغیب دولت عراق به اتخاذ موضعی قاطعانه در این موضوع، بخشی از واکنش ایران به کنش‌های خصمانه آمریکا است.

🔹فارغ از اینکه جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق درباره لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا چه میزان دارای اشتراک مواضع هستند، یکی از اهداف ایران بر اتخاذ موضعی محکم در قبال تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق، افزایش هزینه‌های این حضور برای آمریکایی‌هاست. پوشیده نیست که برخی از جریان‌های داخلی عراق در موضوع مورد اشاره، دیدگاه نزدیکی با ایران دارند و این می‌تواند مانعی جدی برای سیاست‌های ضد ایرانی کاخ سفید در عراق باشد.

🔹 افکار عمومی و بسیاری از فعالان سیاسی این کشور، تجربه معضلات سال‌ها حضور نیروهای آمریکایی در عراق را در حافظه تاریخی خود دارند. آمریکایی‌ها خود به دنبال عادی‌سازی تداوم حضور نظامی در عراق هستند تا این موضوع به‌عنوان دغدغه در فضای سیاسی جامعه عراق مطرح نشود. سخنان اخیر رهبر انقلاب را می‌توان تلاش ایران برای یادآوری این حضور و مقابله با عادی‌ جلوه دادن آن قلمداد کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه