امارات جدید و مداخلات سیاسی- نظامی

تا چند سال قبل، امارات متحده عربی عمدتا به اقتصاد و برخی شهرهای مدرنش شناخته می‌شد. این، البته چیز کمی نبود تا جایی که امکان کنش‌گری‌های منطقه‌ای را برای امارات فراهم می‌ساخت. با این وجود، این‌گونه به نظر می‌رسید که ابوظبی، به هر دلیلی به ورود به حوزه‌های دیگر قدرت راغب نیست.

🔸امارات جدید و مداخلات سیاسی- نظامی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

✔️تا چند سال قبل، امارات متحده عربی عمدتا به اقتصاد و برخی شهرهای مدرنش شناخته می‌شد. این، البته چیز کمی نبود تا جایی که امکان کنش‌گری‌های منطقه‌ای را برای امارات فراهم می‌ساخت. با این وجود، این‌گونه به نظر می‌رسید که ابوظبی، به هر دلیلی به ورود به حوزه‌های دیگر قدرت راغب نیست. اما اکنون، با امارات جدیدی روبرو هستیم. این‌جا، صرفا به اصلی‌ترین تلاش‌های امارات برای تغییر حکومت‌ها در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا می‌پردازیم؛

🔹لیبی؛ جدیدترین ورود امارات به معادلات داخلی دیگر کشورها، نمونه لیبی است. امارات را باید اصلی‌ترین حامی ژنرال حفتر دانست که این روزها قصد پیشروی و اشغال طرابلس کرده است.

🔹قطر؛ اگرچه عربستان را اصلی‌ترین بازیگر در میان چهار کشور تحریم‌کننده قطر می‌دانند اما برخی بر این باورند که امارات متحده عربی در پس پرده، نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

🔹ترکیه؛ برخی رسانه‌های نزدیک به اردوغان هم‌چون ینی‌شفق مدعی شده‌اند که امارات در کودتای نافرجام 15 جولای 2016 در ترکیه نقش داشته است. این روایت از سوی رسانه‌های دیگری چون میدل‌ایست آی و هافینگتون پست و … نیز بیان شده است. امارات، دولت اردوغان را امتداد اخوان المسلمین در ترکیه می‌داند.

🔹یمن؛ امارات اگرچه عضوی از ائتلاف عربستان در حمله به یمن است اما با ریاض، اختلافاتی در این حوزه دارد. امارات در یمن، به صورت مستقیم ورود نظامی داشته است و درصدد تحقق مطلوبیت‌های خود به خصوص در بخش جنوبی این کشور است.

🔹سوریه؛ اگرچه امارات از نخستین کشورهای عربی محسوب می‌شود که اقدام به بازگشایی سفارت خود در دمشق کرده است، اما عملکرد و مواضع این کشور در بحران سوریه و تلاش برای اسقاط اسد، مشخص است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه