قطر؛ از خویشتن‌داری تا مقابله به مثل

اخیرا «احمد آل محمود» رئیس مجلس قطر از گزینه‌های دوحه برای مقابله به مثل علیه «مصر» و «امارات» سخن گفته است. قطع صادرات گاز به امارات و اخراج 250 هزار کارگر مصری شاغل در قطر، دو گزینه مهمی است که مقامات دوحه پس از خویشتن‌داری اولیه و تلاش و تسریع در مدیریت تکانه‌های تحریم، از آن رونمایی کرده‌اند.

🔹قطر؛ از خویشتن‌داری تا مقابله به مثل

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اخیرا «احمد آل محمود» رئیس مجلس قطر از گزینه‌های دوحه برای مقابله به مثل علیه «مصر» و «امارات» سخن گفته است. قطع صادرات گاز به امارات و اخراج 250 هزار کارگر مصری شاغل در قطر، دو گزینه مهمی است که مقامات دوحه پس از خویشتن‌داری اولیه و تلاش و تسریع در مدیریت تکانه‌های تحریم، از آن رونمایی کرده‌اند.

🔸با وجود تداوم تهدیدات و فشارهای سنگین سیاسی، اقتصادی و روانی از سوی تحریم کنندگان، اما مقامات دوحه با خویشتن‌داری منحصر بفرد، ضمن خنثی سازی طرح تحریم، به تدریج جو روانی و احساسی منطقه‌ای و بین المللی را نیز به نفع خود رقم زدند.

🔸پس از ناکامی امارات در تفکیک فضای اقتصادی – تجاری از مسائل سیاسی- امنیتی به منظور همراه کردن سازمان تجارت جهانی در اِعمال فشار به قطر، اغلب کارشناسان به خالی ماندن چنته تحریم کنندگان قطر و احتمال برعکس شدن روند تحریم اذعان نمودند.

🔸صرف رونمایی از برگه‌های مهم و کارآمد دوحه در روزهای اخیر، حتی اگر اِعمال نشود هم از تأثیرات روانی ملموسی بر مردم مصر و امارات برخوردار خواهد بود.

🔸تحریم صدور گاز به امارات قادر است که یک سوم دبی و ابوظبی را در خاموشی فرو ببرد و اخراج کارگران مصری شاغل در قطر نیز می‌تواند به بحرانی داخلی برای دولت مصر منجر شود.

🔸با همه این تفاصیل، دو گزینه فوق به مثابه شمشیری است که قطر ترجیح می‌دهد برای حفظ اثرگذاری بیشتر، همچنان آن را در غلاف نگه دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه