سودان؛ تلاش برای انقلاب

حتی با برکناری عمر البشیر از قدرت هم سودان آرام نگرفت. طی روزهای اخیر، گویی مردم یاد گرفته‌اند با کسب هر دستاورد، به خیابان آمده و در عین لذت بردن از آن، در پی دستاورد دیگری باشند؛ این احتمالاً همان چیزی که در انقلاب پرطمطراق اما کم‌مایه مصر در سال 2011 وجود نداشت. آن‌ها برکناری عمر البشیر را نقطه شروع کشاکی معنادار با ارتش می‌دانند. شوربختانه این هم در انقلاب مصر برجسته نبود.

سودان؛ تلاش برای انقلاب

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻حتی با برکناری عمر البشیر از قدرت هم سودان آرام نگرفت. طی روزهای اخیر، گویی مردم یاد گرفته‌اند با کسب هر دستاورد، به خیابان آمده و در عین لذت بردن از آن، در پی دستاورد دیگری باشند؛ این احتمالاً همان چیزی که در انقلاب پرطمطراق اما کم‌مایه مصر در سال 2011 وجود نداشت. آن‌ها برکناری عمر البشیر را نقطه شروع کشاکی معنادار با ارتش می‌دانند. شوربختانه این هم در انقلاب مصر برجسته نبود.

🔸 سودانی‌ها آن‌قدر در خیابان ماندند تا عمر البشیر توسط ارتش از قدرت برکنار شد. آن‌ها آن‌قدر در خیابان ماندند تا بن عوف، وزیر دفاع البشیر و رئیس شورای نظامی انتقالی که بنا بود دو سال در صدر امور باشد، ناچار به استعفا شود. آن‌ها آنقدر در خیابان ماندند تا ممنوعیت آمدوشد برداشته، وعده آزادی زندانیان سیاسی داده شد، مسئول دستگاه اطلاعات البشیر استعفا داد، رئیس جدید شورای نظامی انتقالی همه احزاب و جریان‌های سیاسی و مدنی را به نشستی برای گفتگو دعوت کرد و … .

🔸 این‌ها البته بخشی از هوشمندی مردم و احزاب سودان است. از سوی دیگر اما گروه‌های معارض «اعلان الحریة و التغییر» (اعلام آزادی و تغییر) با صدور بیانیه مشترک تأکید کردند که اظهارات رئیس جدید شورای نظامی انتقالی هیچ یک از خواسته‌های ملت را برآورده نکرده و لذا درخواست‌های هفت‌گانه خود را لیست کردند که از بازداشت مسئولان فاسد تا انحلال برخی دستگاه‌ها را شامل می‌شود.

✔️ تجربه سیاست‌ورزی سرکوب‌گرانه ارتش در مصر و مداخلات پیوسته خارجی، نمی‌گذارد تا به سرنوشت انقلاب سودان خوش‌بین بود. با این وجود اما، سودان اکنون عرصه کشاکش ارتش و مردم است؛ ارتش با جابجایی مهره‌ها، انعطاف‌های هنرمندانه‌ای را انجام می‌دهد تا از شور معترضان بکاهد اما مردم، با حضور خیابانی بر خواسته‌های خود اصرار دارند. گویی انقلاب مصر، هم برای ارتش سودان و هم برای مردم این کشور، درس‌آموز بوده است!

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه