سفر ظریف به سوریه و ترکیه؛ محور رایزنی‌ها چه بود؟

محمدجواد ظریف، در دو سفر یک‌روزه به سوریه و سپس ترکیه رفت و با رؤسای جمهور و سایر مقامات دو کشور به گفت‌وگو پرداخت. فارغ از توالی دو سفر، تأکید مسئولان ترک بر اشتباه آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشاره مجدد آن‌ها بر همراهی نکردن با آمریکا در تحریم‌ها علیه ایران، به نظر می‌رسد بحران سوریه مهم‌ترین موضوع این رایزنی‌ها بوده است.

سفر ظریف به سوریه و ترکیه؛ محور رایزنی‌ها چه بود؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻محمدجواد ظریف، در دو سفر یک‌روزه به سوریه و سپس ترکیه رفت و با رؤسای جمهور و سایر مقامات دو کشور به گفت‌وگو پرداخت. فارغ از توالی دو سفر، تأکید مسئولان ترک بر اشتباه آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشاره مجدد آن‌ها بر همراهی نکردن با آمریکا در تحریم‌ها علیه ایران، به نظر می‌رسد بحران سوریه مهم‌ترین موضوع این رایزنی‌ها بوده است. در این‌باره نکاتی وجود دارد که به اختصار بیان می‌شود:

🔸ظریف در کنفرانس مشترک با همتای ترک خود بر ضرورت استقرار ارتش سوریه در نواحی مرزی با ترکیه تأکید کرد که نشان‌دهنده تداوم مخالفت قطعی ایران با منطقه امن مورد نظر ترک‌هاست. به نظر می‌رسد با توجه به مخالفت پیشین روس‌ها با این موضوع، ادامه تسلیح کردها از سوی آمریکا و نارضایتی کردها از نحوه میانجی‌گری روسیه، اختلافات همچنان ادامه خواهد داشت.

🔸وزیر خارجه کشورمان در سوریه نیز از نگرانی‌های ایران نسبت به وضعیت ادلب گفت و ادامه داد طرف‌های آستانه باید به تعهدات خود عمل کنند و تروریست‌های این منطقه خلع سلاح شوند؛ این سخنان ظریف نیز نشان از اختلافات گسترده با ترکیه در موضوع ادلب دارد که به نوعی حامی مخالفان این منطقه محسوب می‌شود.

🔸توجه به دو نکته فوق و اشاره ظریف مبنی بر اینکه اردوغان را در جریان رایزنی‌های خود با مقامات سوری قرار داده، نشان می‌دهد مهم‌ترین محور سفرهای اخیر وی، گفت‌وگو درباره ادلب و تحولات شرق فرات بوده است. مواردی که کانونی‌ترین اختلافات ترکیه با محور مقاومت در سوریه است. با توجه به روابط آمریکا و ترکیه از یک‌سو و اراده پوتین برای تعامل هرچه بیشتر با اردوغان به نظر می‌رسد ترکیه به این آسانی‌ها مطلوبیت‌های خود در دو موضوع مورد اشاره را نادیده نمی‌گیرد. حال پرسش این است که کدام تحولات سیاسی می‌تواند مواضع ترک‌ها در این دو بحران را معتدل کند و اردوغان در چه شرایطی کمی عقب می‌نشیند؟ آیا راهکار میانه‌ای وجود دارد؟!

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه