بازی عربستان با کارت سرمایه‌گذاری اقتصادی در عراق

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه در رأس هیأتی بلندپایه با سفر به عربستان با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار کرد. به گزارش رسانه‌ها طرفین درباره همکاری در زمینه تأمین انرژی برق، شیرین‌سازی آب، مسکن، نفت، کشاورزی، صنعت، فرهنگی و ورزشی به تبادل نظر پرداخته و 13 تفاهم همکاری امضا کردند.

بازی عربستان با کارت سرمایه‌گذاری اقتصادی در عراق

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه در رأس هیأتی بلندپایه با سفر به عربستان با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار کرد. به گزارش رسانه‌ها طرفین درباره همکاری در زمینه تأمین انرژی برق، شیرین‌سازی آب، مسکن، نفت، کشاورزی، صنعت، فرهنگی و ورزشی به تبادل نظر پرداخته و 13 تفاهم همکاری امضا کردند. درباره رویکرد دو کشور به روابط دوجانبه نکاتی وجود دارد که برخی از آن‌ها را این‌گونه می‌توان برشمرد:

🔸با وجود همه تنش‌های سیاسی، بازسازی ویرانی‌های ناشی از دهه‌ها استبداد و تروریسم را می‌توان مهم‌ترین دغدغه جامعه امروز عراق دانست. بسیاری از سیاست‌مداران و جناح‌های عراقی، راهکار برون‌رفت از چالش‌های فعلی، استقرار ثبات و پیمودن مسیر بازسازی را در دور ماندن از قطب‌‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای می‌دانند. شاید به همین دلیل عبدالمهدی مدت کمی پس از سفر به تهران به ریاض رفت.

🔸عربستان پس از بازگشایی سفارت خود در عراق، در حال گسترش روابط اقتصادی با این کشور است. نوع این روابط، حوزه‌های ورود و شکل اثرگذاری آن‌ نشان می‌دهد عربستان، روابط اقتصادی را دریچه‌ای برای اثرگذاری سیاسی در عراق و رقابت با ایران می‌داند.

🔸ریاض با درک مجموعه‌ای از ملاحظات اجتماعی و سیاسی عراق از یک‌سو و داشتن توانمندی‌های بالای مالی از سوی دیگر تلاش می‌کند به تفاهماتی با این کشور برسد که میان مسئولان و افکار عمومی عراق بازیگری شناخته شود که در راستای پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی آن‌ها گام برمی‌دارد. هدیه شهر ورزشی به جوانان عراقی از سوی پادشاه عربستان و افتتاح شبکه MBC ویژه عراق در این راستا قابل توجه است.

🔸اگر به دو نکته بالا، تلاش رقبا برای مانور سیاسی و رسانه‌ای در موضوع آسیب‌دیدن منافع ملت عراق به دلیل وجود رقابت ایران با آمریکا در این کشور از یک‌سو و مبادلات تجاری تقریباً یک‌طرفه ایران و عراق از سوی دیگر را نیز بیافزاییم، به نظر می‌رسد تهران باید بازی جدید ریاض با کارت «سرمایه‌گذاری اقتصادی در عراق» را جدی بگیرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه