انقلاب سودان و مداخلات خارجی

انقلاب مردم سودان هم‌چنان رو به پیش است. معترضان می‌کوشند دستاوردهایی که تا کنون به‌دست آورده‌اند را حفظ کرده و حرکتی رو به جلو داشته باشند. اما این یک روی سکه انقلاب سودان است. روی دیگر را باید تلاش‌های پیوسته خارجی برای مهار انقلاب دانست.

انقلاب سودان و مداخلات خارجی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻انقلاب مردم سودان هم‌چنان رو به پیش است. معترضان می‌کوشند دستاوردهایی که تا کنون به‌دست آورده‌اند را حفظ کرده و حرکتی رو به جلو داشته باشند. اما این یک روی سکه انقلاب سودان است. روی دیگر را باید تلاش‌های پیوسته خارجی برای مهار انقلاب دانست. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است؛

🔸امارات و عربستان در پی تقویت نظامیان در سودان هستند. کمک سه میلیارد دلاری آن‌ها به شورای نظامی انتقالی سودان در این چارچوب تحلیل می‌شود. این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بخشی از معترضان نسبت به کمک‌های امارات بدبین بوده و حتی به صورت عملی و در کف خیابان با آن مخالفت کردند.

🔸از دیگر مداخلاتی که در امور سودان رخ داده، تجویز برخی کشورهای آفریقایی با محوریت مصر است. مصر میزبان چند کشور آفریقایی بوده تا به اسم نشست مشورتی شرکای منطقه‌ای سودان، در انقلاب این کشور اعمال نفوذ کند. مهم‌ترین خروجی نشست، توافق حاضران بر سه ماه بودن دوره دولت انتقالی بوده است!

🔸هم‌زمان با حمایت‌های مصر، عربستان و امارات از نظامیان سودان، خبرهایی در خصوص تصمیم احتمالی شورای نظامی انتقالی مبنی بر لغو توافقنامه احداث پایگاه نظامی ترکیه در سواکن سودان منتشر شده است که نشان از جهت‌گیری خاص شورای انتقالی دارد.

✔️ واقعیت امر این است که به دلیل اصرار معترضان بر کسب دستاوردهای بیشتر و ممانعت از انحراف انقلاب‌شان، بازیگران خارجی ناچارند تا با انعطاف بیشتری در مسیر ضدیت با انقلاب حرکت کنند تا به اهداف خود نائل شوند. به همین دلیل، ضمن حمایت از شورای نظامی و تقویت آن، در پی جمع میان خواسته‌های غیرتعیین‌کننده‌ی معترضان و منافع خود هستند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه