عملیات از داعش، اعدام برای شیعیان!

طی روزهای اخیر، دو رویداد مهم در عربستان با فاصله زمانی کم از یک‌دیگر رخ داد که محل تامل بسیار است.

عملیات از داعش، اعدام برای شیعیان!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻طی روزهای اخیر، دو رویداد مهم در عربستان با فاصله زمانی کم از یک‌دیگر رخ داد که محل تامل بسیار است.

🔸ابتدا حمله‌ای به یک پایگاه پلیس در منطقه زلفی در فاصله 250 کیلومتری شمال ریاض صورت گرفت. گفته می‌شود داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

🔸پس از این حادثه، عربستان 37 نفر را به جرم اقدام تروریستی گردن زده و حتی یکی از آن‌ها را مصلوب کرد. 32 تن از این افراد را شیعیان تشکیل می‌دادند که در میان آن‌ها، چند جوان و یک روحانی نیز مشاهده می‌شود.

🔸این‌که پس از اقدام تروریستی یک گروه، افرادی از این گروه که در زندان‌های دولت مورد هجوم قرار داشته و منتظر اعدام هستند، اعدام شوند، امری است که هم مبنای امنیتی قابل قبولی دارد و هم از سوی برخی دولت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

🔸اما آن‌چه اعدام‌های اخیر در عربستان را متفاوت از این رویه مواجهه با گروهک‌های تروریستی می‌سازد، گردن‌زدن 32 شیعه است؛ داعش که مشخصا رویکردی تکفیری نسبت به شیعه دارد، در عربستان عملیات کرده است و دولت عربستان در مقابل، 37 نفر را گردن زده که 32 تن از آن‌ها شیعه و طبیعیتاً مغضوب داعش بوده‌اند!

✔️بر این اساس و بر پایه ضرورت فضاسازی جهت اجرای حکم اعدام، دو حالت متصور است؛ عربستان منتظر یک رخداد ضدامنیتی بوده تا به بهانه مبارزه با تروریسم، بخشی از زندانیان شیعه را گردن زند و داعش این بهانه را به ریاض داده است و یا این‌که اساسا آن‌چه در منطقه زلفی رخ داد، یک اقدام از پیش طراحی شده بود تا عربستان بهانه مناسبی برای مقابله با شیعیان بیابد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه