نشست‌های آستانه؛ تقلیل به یک بیانیه با چند عکس یادگاری؟

دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه با حضور نمایندگان کشورهای ترکیه، ایران و روسیه، روز گذشته با صدور بیانیه پایانی در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان پایان یافت. این بیانیه نیز همانند بیانیه‌ دور قبلی گفت‌وگو‌ها، نکته جدیدی نداشت و صرفاً به بیان برخی کلیات بسنده کرد.

نشست‌های آستانه؛ تقلیل به یک بیانیه با چند عکس یادگاری؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه با حضور نمایندگان کشورهای ترکیه، ایران و روسیه، روز گذشته با صدور بیانیه پایانی در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان پایان یافت. این بیانیه نیز همانند بیانیه‌ دور قبلی گفت‌وگو‌ها، نکته جدیدی نداشت و صرفاً به بیان برخی کلیات بسنده کرد. درباره این نشست و ابعاد آن ملاحظاتی وجود دارد که در ادامه می‌آید:

🔸بحران سوریه در شرایط فعلی و پس از گذار نسبی از مرحله جنگ داخلی، وارد دوره بسیار مهمی شده که نیازمند یک طرح همه‌جانبه و چندبعدی برای حل مسائل باقی مانده است. اما با توجه به نقش‌آفرینی بازیگران متعددی چون ترکیه، کشورهای اروپایی، آمریکا و گروه‌های داخلی، مطلوبیت‌های متفاوت و بعضاً متناقضی وجود دارد که در چارچوب مذاکرات آستانه قابل حل نیست. از این‌رو به نظر می‌رسد طرف‌ها نیازمند ابتکارات جدید هستند.

🔸اضافه شدن لبنان و عراق به مذاکرات که کشورهای عضو در مورد آن توافق کردند نیز احتمالاً اثر خاصی بر روند تحولات نخواهد داشت. اگرچه برخی بحران‌های سوریه مانند موضوع آوارگان با دو کشور مرتبط است، اما یافتن راهکار سیاسی بلندمدت برای دگرگون‌سازی تنش‌ها در سوریه نیازمند روندها و رویدادهای دیگری است.

🔸با وجود برخی درگیری‌های پراکنده هفته‌های اخیر بین دمشق و مسکو با تروریست‌های مستقر در ادلب، نشست اخیر نشان داد توافقی برای آغاز عملیات فراگیر در این استان صورت نگرفته است و روسیه نیز همچنان قائل به مواجهه با ترکیه به عنوان مهم‌ترین مانع عملیات در این منطقه نیست.

🔸این بیانیه درباره بسیاری از مسائل اساساً سکوت کرده که قاعدتاً اجتناب‌ناپذیر است. حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه و اقدام اخیر این کشور در دیوارکشی بین منبج و حلب از جمله این مسائل هستند.

✔️در مجموع به نظر می‌رسد مذاکرات آستانه اگر با همین روند پیش برود، برون‌دادی بیش از یک بیانیه سیاسی کم‌اثر و چند عکس یادگاری نخواهد داشت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه