امکان فنی عربستان در افزایش ظرفیت تولید نفت

عربستان سعودی همواره به عنوان یک شریک مهم آمریکا در راستای اِعمال فشار بر ایران شناخته می‌شود. در جریان لغو معافیت‌های خرید نفت ایران نیز مقامات آمریکایی بر نقش مؤثر عربستان در به صفر رساندن فروش نفت ایران تأکید ویژه داشتند؛ اما آیا ورای ادعاهای سیاسی، عربستان سعودی از امکانات فنی در راستای ایفای نقش لازم در پرکردن خلأ ایران در بازار نفت برخوردار است؟

امکان فنی عربستان در افزایش ظرفیت تولید نفت

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻عربستان سعودی همواره به عنوان یک شریک مهم آمریکا در راستای اِعمال فشار بر ایران شناخته می‌شود. در جریان لغو معافیت‌های خرید نفت ایران نیز مقامات آمریکایی بر نقش مؤثر عربستان در به صفر رساندن فروش نفت ایران تأکید ویژه داشتند؛ اما آیا ورای ادعاهای سیاسی، عربستان سعودی از امکانات فنی در راستای ایفای نقش لازم در پرکردن خلأ ایران در بازار نفت برخوردار است؟

🔸روند تاریخی تولید نفت عربستان نشان می‌دهد که این کشور به دلایل مختلف و در برهه‌های زمانی متعدد، مجبور به افزایش شدید تولید نفت‌خام خود شده است که نتیجه آن آسیب جدی به توان تولید صیانتی، افت نرخ تولید نفت‌خام و افزایش میزان آب در نفت استخراجی بوده است.

🔸شرکت آرامکو، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه حفظ و نگه‌داشت توان تولید میادین نفتی محسوب می‌شود، اما با این‌حال، «آژانس بین‌المللی انرژی» متوسط نرخ افت توان تولید این شرکت را معادل 6 درصد(500 هزار بشکه در سال) اعلام کرده است.

🔸بالغ بر 85 درصد از نفت عربستان از 20 میدان نفتی توسعه یافته فعلی برداشت می‌شود که پتانسیل افزایش تولید چشم‌گیری برای این کشور باقی نگذاشته‌اند و عمده فعالیت‌های توسعه‌ای عربستان نیز منجر به جبران افت تولید سال‌های آتی خواهد شد.

🔸آرامکو در سال 1970 مدعی بود که طی سال‌های آتی قادر به تولید 20 تا 25 میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود، اما به دلیل در پیش گرفتن سیاست تولید حداکثری از میادین نفتی و نفوذ آب به چاه‌ها، این هدف را به 16 میلیون بشکه و سپس با استمرار مشکلات تولید نفت در این میادین، به 12 میلیون بشکه در روز کاهش داد.

🔸عربستان در مواقع حساسی همچون کاهش 1 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت لیبی در سال 2011 و یا افزایش شدید قیمت‌های جهانی نفت‌خام طی بحران اقتصادی حاکم بر آمریکا و اروپا در سال‌های 2011-2012، نتوانست نفت مازادی وارد بازار کند و مانع افزایش قیمت‌های جهانی نفت‌خام شود. این امر تردیدهایی جدی درباره توان فنی عربستان برای پوشش نیاز بازار نفت و پرکردن خلأ حضور ایران در مقطع کنونی ایجاد کرده است.
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه