چند نکته درباره ویدئوی منتشرشده از رهبر داعش

دیروز، یکی از کانال‌های رسانه‌ای منتسب به داعش، ویدئوی 18 دقیقه‌ای را منتشر کرد که بخش عمده‌اش به سخنان ابوبکر البغدادی سرکرده داعش اختصاص داشت. این دومین باری است که فیلمی از البغدادی منتشر می‌شود.

چند نکته درباره ویدئوی منتشرشده از رهبر داعش

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دیروز، یکی از کانال‌های رسانه‌ای منتسب به داعش، ویدئوی 18 دقیقه‌ای را منتشر کرد که بخش عمده‌اش به سخنان ابوبکر البغدادی سرکرده داعش اختصاص داشت. این دومین باری است که فیلمی از البغدادی منتشر می‌شود. اما در خصوص این فیلم، با فرض واقعی بودن آن، چند نکته‌ای در ادامه می‌آید؛

🔸البغدادی مشخصا در این فیلم در پی دوقطبی اسلام- مسیحیت است. او اگرچه به آن‌چه بر داعش در باغوز سوریه گذشت، اشاره دارد اما پیوسته از ضرورت جهاد با صلیبون سخن می‌گوید و اشاره‌ای نیز به حامیان آن‌ها می‌کند که می‌تواند برخی از دولت‌های عربی را نیز شامل شود. این تاکید می‌تواند منجر به فعال‌شدن اعضا و هواداران داعش در برخی کشورهای غربی و شرقی شود.

🔸به نظر می‌رسد البغدادی در پی روحیه‌بخشی به اعضا و هواداران داعش در کشورهای مختلف است. او با این ویدئو (اگر قابل وثوق باشد)، ضمن این‌که شایعات درخصوص مرگ خود را تکذیب می‌کند و همین امر می‌تواند موجب تقویت روحیه بیشتر سمپات‌های داعش شود، با اسم بردن از برخی فرماندهان داعش در این سال‌ها که کشته شده‌اند، به هواداران خود اثبات می‌کند که قدردان مجاهدت‌های آنان است و همه در موفقیت‌های ادعایی این گروه موثر بوده‌اند.

🔸البغدادی تاکید می‌کند که خداوند، مسلمانان را به جهاد امر کرده است و نه پیروزی و لذا باید جهاد ادامه یابد. مشخصاً صلیبیون و حامیان آن‌ها، هدف اصلی این جهاد خواهند بود.

🔸او به بیعت‌کنندگان جدید در برخی کشورها تبریک می‌گوید تا توسعه‌ی سازمان داعش را به نمایش بگذارد. در پایان سخنان البغدادی، یکی از حاضران در جلسه، گزارش‌های مکتوبی را به صورت مجزا برای هر یک از ولایت‌های ادعایی داعش به او می‌دهد؛ ولایت‌های خراسان، یمن، سومالی، لیبی، تونس، غرب آفریقا، آفریقای مرکزی، عراق و شام. آن‌چه در میان این گزارش‌ها خودنمایی می‌کند، «ولایت ترکیه» است!

🔸البغدادی اسمی از سریلانکا نمی‌برد و در پایان فیلم، متنی توسط شخص دیگری خوانده می‌شود که واجد چند جمله در خصوص عملیات‌ در سریلانکا است. بر این اساس، این احتمال که این فیلم قبل از حوادث سریلانکا تهیه شده باشد، وجود دارد. هم‌چنین این متن، چند جمله‌ای نیز در خصوص عملیات در زلفی در شمال ریاض دارد. متن انتهایی فیلم، از مبارزه با آل سلول (آل سعود) در جزیره محمد(ص) (عربستان سخن می‌گوید).

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه