پروژه کمربند-راه: رویکرد نوین در روابط بین الملل؛ گذار از ساختار حاکم

دومین اجلاس بین‌المللی «کمربند- راه» در پکن و با حضور 40 تن از رهبران و 120 نفر از وزرای کشورهای مختلف جهان برگزار شد. این پروژه که با سرمایه‌‌گذاری اولیه یک هزار میلیارد دلاری توسط چین آغاز شد، تا مارس 2019 به 173 موافقت‌نامه همکاری میان پکن با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی منجر شده است.

پروژه کمربند-راه: رویکرد نوین در روابط بین الملل؛ گذار از ساختار حاکم

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دومین اجلاس بین‌المللی «کمربند- راه» در پکن و با حضور 40 تن از رهبران و 120 نفر از وزرای کشورهای مختلف جهان برگزار شد. این پروژه که با سرمایه‌‌گذاری اولیه یک هزار میلیارد دلاری توسط چین آغاز شد، تا مارس 2019 به 173 موافقت‌نامه همکاری میان پکن با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی منجر شده است. این پروژه عظیم و بین‌المللی از مزایا و ویژگی‌های منحصر بفردی برخوردار است:

🔸پروژه مذکور «مشورت» و «مشارکت» را پایه بهره‌مندی و تولید ثروت قرار داده و با احترام به تفاوت‌های موجود میان ملت‌ها به عنوان ماهیت حیات زیبای انسانی، درصدد گذار از ساختار فعلی نظام بین‌الملل است.

🔸آمریکا به عنوان حامی اصلی ساختار کنونی نظام بین‌الملل، همواره به این پروژه نگاه بدبینانه‌ای داشته و در مسیر تحقق آن سنگ اندازی می‌کند.

🔸 رئیس جمهور چین با تشبیه پروژه «کمربند-راه» به قایقرانی برخلاف جریان آب، ضمن اشاره غیر مستقیم به تقابل و تضاد آن با ساختار حاکم بر جهان، گفت که ما نمی‌توانیم به عقب برگردیم.

🔸هر چند این پروژه با احترام به انتخاب ملت‌ها، به جای رویارویی علنی با ساختار حاکم، ایجاد دنیایی نوین به موازات آن را برگزیده است، اما معتقد است که تحریم‌ها، جنگ‌ها و فشارهای کنونی، ناتوانی خود در شکل‌دهی به دنیایی متعادل از روابط انسانی و اقتصادی برای همه بشریت را فریاد زده است.

🔸پروژه «کمربند- راه» شروع روندی نوین در روابط میان کشورها و با بازیگری هنرمندانه چین است که ضمن معرفی «خلاقیت»، «برنامه‌ریزی»، «تلاش عالمانه» و «چشم انداز روشن» به عنوان پایه دنیای جدید، خواهان جایگزینی «تحریم»، «جنگ» و «تجاوز و تخریب» با «ارتباطات»، «مشورت»، «مشارکت»، «احترام متقابل» و «تعامل سازنده فرهنگی –تاریخی» برای نیل به توسعه پایدار است.

🔸رئیس جمهور چین ضمن تشبیه این رویکرد به «انقلاب صنعتی چهارم»، گفت: « عمیق بودن دریا به این دلیل است که از پیوستن دیگر دریاها به خود واهمه ندارد»، پکن نیز به دور از هرگونه نگرانی از رشد و توسعه کشورها، پیشرفت هر چه بیشتر خود را در مشورت و مشارکت همگانی یافته است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه