نشست الجزیره و بحران خلیج فارس

سیزدهمین نشست «الجزیره» قطر با عنوان«خلیج فارس در میانه بحران و کاهش تأثیر استراتژیک» در روزهای 27 و 28 آوریل و با حضور جمع کثیری از کارشناسان، محققین، سیاستمداران و تصمیم سازان سیاسی برگزار شد. دستور کار این نشست به طور خلاصه تمرکز بر روی بحران اخیر خلیج فارس و دامنه تبعات آن بود که علاوه بر مباحث سیاسی- اقتصادی، وزن استراتژیک شورای همکاری خلیج فارس را نیز متأثر ساخته است.

🔹نشست الجزیره و بحران خلیج فارس

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سیزدهمین نشست «الجزیره» قطر با عنوان«خلیج فارس در میانه بحران و کاهش تأثیر استراتژیک» در روزهای 27 و 28 آوریل و با حضور جمع کثیری از کارشناسان، محققین، سیاستمداران و تصمیم سازان سیاسی برگزار شد. دستور کار این نشست به طور خلاصه تمرکز بر روی بحران اخیر خلیج فارس و دامنه تبعات آن بود که علاوه بر مباحث سیاسی- اقتصادی، وزن استراتژیک شورای همکاری خلیج فارس را نیز متأثر ساخته است.

🔸این نشست نشان داد که «بحران خلیج فارس» به عنوان محصول «بی‌اعتمادی» میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، روز به روز عمیق‌تر شده و تبعات منفی آن در حال تسری به تمامی حوزه‌هاست.

🔸تداوم «بحران خلیج فارس» و بی ثباتی ناشی از آن، برخی از کشورهای منطقه را به سمت یک مسابقه تسلیحاتی بی‎سابقه‌ سوق داده است.

🔸بحران مذکور سبب شده است تا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امنیت خود را خارج از چارچوب این شورا و در قالب همکاری‌های نظامی جدید با کشورهای فرامنطقه‌ای دنبال کنند.

🔸به نظر می‌رسد کشورهای پیرامون خلیج فارس و منطقه غرب آسیا به دلیل توان روزافزون چین در معادلات اقتصادی و نظامی، ضرورت توجه عمیق به میزان قابل اتکاء بودن این کشور و ارز «یوان» را درک کرده‌ باشند.

🔸مباحث مطرح شده در نشست دوحه، بیانگر اهمیت شورای همکاری خلیج فارس و توان نقش آفرینی آن در بازتولید مجدد موازنه قوا در غرب آسیا است که البته اکنون اینگونه نیست.

🔸اظهارات کارشناسان و صاحب‌نظران در این نشست نشان داد که آمریکا همچنان «وضعیت خلیج فارس»، «نفوذ منطقه‌ای ایران» و «امنیت رژیم صهیونیستی» را به عنوان چالش‌های سیاسی عمده در برابر خود می‌بیند.

🔸وضعیت کنونی شورای همکاری خلیج فارس، بیشتر از هر کسی به سود ایران و ترکیه است. مشخصا بحران در این شورا، زمینه عدم اجماع در آن بر سر مخالفت با ایران را فراهم می سازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه