عملکرد غرب در لیبی؛ از حمله تا انتشار تروریسم

با نگاهی به منشأ شکل‌گیری و گسترش حوزه نفوذ و فعالیت گروه‌های تروریستی، می‌توان به ارتباط آن‌ها با وضعیت کنونی حاکم بر کشور لیبی پی برد.

عملکرد غرب در لیبی؛ از حمله تا انتشار تروریسم

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻با نگاهی به منشأ شکل‌گیری و گسترش حوزه نفوذ و فعالیت گروه‌های تروریستی، می‌توان به ارتباط آن‌ها با وضعیت کنونی حاکم بر کشور لیبی پی برد. وضعیتی که به طور مشخص محصول و میراث سیاست‌های فاجعه بار «دیوید کامرون»، «نیکولا سارکوزی» و «باراک اوباما» در حمله به لیبی به منظور پایان دادن به دیکتاتوری معمر قذافی است، زیرا با سقوط قذافی، بخش وسیعی از خاک لیبی به فضایی امن برای جذب، آموزش و صدور تروریسم به نقاط مختلف دنیا اعم از آسیا، آفریقا و اروپا تبدیل شد.

🔸رصدهای انجام شده نشان می‌دهد که تروریست‌های پرورش یافته در خاک لیبی، تا کنون حداقل در 14 کشور دنیا دست به عملیات‌های تروریستی زده‌اند.

🔸پس از سقوط قذافی، القاعده پایگاه‌هایی در شمال شرق «درنه» تأسیس کرد و داعش نیز در اواسط سال 2014 فعالیت رسمی خود را با ایجاد پایگاه‌ نظامی در نزدیکی «صبراته» لیبی آغاز کرد که بلافاصله «گردان بتّار لیبی» با آن بیعت کرد.

🔸لیبی به عنوان مرکز آموزش 3000 تروریسم اعزامی به سوریه نقش مهمی در تقویت «القاعده»، «جبهه النصره» و «داعش» ایفا کرد.

🔸به دنبال بازگشت «گردان بتار لیبی» از کشورهای سوریه و عراق، دامنه فعالیت این گروه تروریستی به اروپا نیز کشیده شد و اقداماتی همچون حمله مسلحانه به جشنواره موسیقی منچستر و حملات خونین پاریس و بلژیک را در سال 2015 ترتیب دادند.

🔸مجموعه‌ای از بحران‌های بین‌المللی به همراهِ اقدامات تروریستی در تونس، حضور گروه «انصار بیت المقدس» در صحرای سینای مصر، ارتباط وثیق بوکوحرامِ نیجریه با داعشِ لیبی و پیوستن افراد زیادی از کشورهای «چاد»، «سنگال»، «سودان» و «کنیا» به داعش نشان می‌دهد که به رغم تلاش و ادعای رهبران غرب به مبارزه با تروریسم، اما سیاست غلط آن‌ها در این ارتباط باعث تقویت و گسترش تروریسم به دیگر مناطق شده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه