سفر پمپئو به عراق؛ فشار برای کاهش روابط با ایران

🔹سفر پمپئو به عراق؛ فشار برای کاهش روابط با ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه و پس از لغو سفرش به آلمان، در سفری اعلام‌نشده وارد بغداد شد و با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. درباره اهداف این سفر برخی نکات وجود دارد که در ادامه می‌آید:

🔸همزمانی سفر پمپئو با اعلام توقف اجرای بخشی از مفاد برجام از سوی ایران و افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نسبت به رفتارهای احتمالی ایران به‌ویژه در عراق که شاید مهم‌ترین عرصه مواجهه منافع دو کشور باشد، نگران‌اند و خواهان اطمینان از پایبندی دولت عراق نسبت به حفظ منافع آمریکا در مواجهه با گروه‌های حامی ایران در عراق هستند.

🔸آمریکا، عراق را به‌عنوان مهم‌ترین منفذ تنفس ایران در فضای تحریم می‌داند و فشارهای شدیدی به بغداد برای کاهش مبادلات با ایران به‌ویژه جایگزینی برق وارد می‌کند. دولت ترامپ می‌خواهد از همه ابزارهای خود برای کاهش نفوذ اقتصادی ایران در عراق استفاده کند.

🔸به نظر می‌رسد سفرهای اخیر نخست‌وزیر عراق به فرانسه و آلمان و امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با این کشورها از جمله قرارداد 14 میلیارد دلاری با شرکت زیمنس برای توسعه برق‌رسانی، باعث نارضایتی آمریکایی‌ها شده و ترامپ، وزیر خارجه‌اش را برای جا نماندن واشنگتن از روند سرمایه‌گذاری‌ها به بغداد فرستاده است.

🔸در مجموع عراق تحت فشار شدیدی از سوی آمریکا برای کاهش روابط با ایران قرار دارد. باید دید بغداد تاکجا توان ایستادگی دارد؟

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه