ایران و آمریکا؛ بحران‌سازی و تهور

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مغایر با قوانین بین المللی توصیف و تاکید کرد، سیاستمداران و ژنرال‌های ایرانی بر خلاف ترامپ بی مبالات و شتابزده عمل نمی‌کنند.

روزنامه القدس العربی در یادداشتی با عنوان «واشنگتن و تهران؛ خطرات بازی بحران‌سازی و تهور»، سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران را از سر سراسیمگی و نادانی و چگونگی برخورد ایران با آن را هوشمندانه توصیف کرد.

در مقدمه این یادداشت به افزایش تهدیدهای متقابل بین ایالات متحده و ایران به دنبال تحریم های دولت دونالد ترامپ علیه تهران در ماه های اخیر اشاره شده است.

این روزنامه فرامنطقه‌ای نوشت: کاخ سفید یک سال پیش اعلام کرد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ بین‌المللی در سال 2015 خارج می‌شود و و پس از آن بسته جدیدی از تحریم‌ها را در دو نوبت علیه ایران اعمال کرد که نوبت دومی شدیدتر است؛ چون می‌خواهد صادرات نفت ایران را به طور تقریبا کامل محاصره کند، علاوه بر اینکه اخیرا ترامپ سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد که این اتفاق برای اولین بار در سابقه برخورد ایالات متحده با ارتش‌های شبه‌نظامی کشورهای مستقل رخ داده است.

القدس العربی آورده است: از طرفی انتظار می‌رود که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، یک سال پس از خروج واشنگتن از معاهده هسته‌ای که مصادف با امروز است آمادگی ایران را برای اتخاذ مجموعه تدابیری در واکنش به آمریکا اعلام کند به گونه‌ای که ناظران احتمال می‌دهند ایران  تصمیم به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم خود بگیرد که به معنای خروج جزئی از بندی مهم از  تعهدات ایران به موجب توافقنامه هسته‌ای است.

این روزنامه افزود: بنابراین اگرچه ایران یک سال پیش در واکنش به خروج آمریکا به این تصمیم خود اشاره‌ کرده بود اما تهدید خود را عملی نکرد و این بار به نظر می‌رسد قصد دارد گامی قاطعانه بردارد اما نه در حدی که از برجام خارج شود.

القدس العربی در ادامه به گزارش رسانه‌های بین المللی اشاره کرد که ادعا می‌کنند تهران قصد دارد از طریق بازوهای منطقه‌ای خود نظامیان آمریکایی را در عراق، سوریه و باب المندب هدف بگیرد و در این باره به اظهارت اخیرا دبیر کل جنبش النجباء عراق استناد کرد که گفت، مبارزان این جنبش لباس جنگ را تا وقتی که سر افعی آمریکایی را قطع نکنند بیرون نمی‌آورند.

این روزنامه ادامه داد: واشنگتن هم از بیم  اینکه مبادا خطری حیاتی آن را در منطقه تهدید کند یک ناو هواپیمابر جدید را به خلیج فارس فرستاد تا به ده ها ناو شکن و کشتی خود در منطقه ملحق شود.

نویسنده تاکید کرد:در این بحثی نیست که اقتصاد ایران به دلیل تصمیم اخیر آمریکا در تحمیل تحریم‌ها علیه تهران به شدت آسیب دیده است، به خصوص حذف معافیت‌هایی که در دوره قبل به هشت وارد کننده اصلی نفت ایران از جمله ژاپن، چین و هند اعطا شده بود.

به باور نویسنده این اتفاق نظر وجود دارد که تجارب گذشته، شکست اشکال مختلف محاصره یکجانبه به منظور تغییر رژیم یا دستیابی به اهداف ژئو استراتژیک و اساسی را اثبات کرده است و این که مردم و نه رژیم‌ها اولین و آخرین آسیب‌ها را می‌بینند.

القدس العربی تاکید کرد: کما اینکه بر کسی پوشیده نیست که بهانه ترامپ مداخله ایران در عراق، سوریه و یمن یا تهدید منافع حیاتی آمریکا نیست که ایران را تحت فشار قرار داده است بلکه به منظور خدمت به رژیم اشغالگر اسرائیل و پاداش دادن به عربستان به دلیل پرداخت صدها میلیارد دلار به آمریکا در ازای خرید تسلیحات آمریکایی است.

این روزنامه در پایان آورده است: هر اندازه مخالفت با سیاست‌های ایران در منطقه وجود داشته باشد… اما تصمیم‌های آمریکا به موجب قوانین بین الملللی، غیرقانونی است و نمونه‌ای از قلدری قدرتی بزرگ است که یک رئیس جمهور متهور، بی مبالات و متکبر حتی علیه نهادهای قانونگذاری کشورش بر آن حکومت می‌کند و این نخستین دلیل خوب و موجهی برای تهران است تا از افتادن در دام فریب و تنش‌آفرینی اجتناب کند و سیاستمداران آن عجولانه اقدام نکرده و ژنرال‌های آن هم بی‌تامل اقدامی نکنند.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه