چه کسی پشت پرده عملیات فجیره است؟

«عملیات خرابکارانه»؛ این را امارات متحده عربی در توصیف حوادث دیروز در بندر فجیره گفته است. به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی این کشور، 4 نفتکش در فجیره، مورد حمله‌ی خرابکارانه قرار گرفته‌ که دو نفتکش متعلق به عربستان بوده است. منابع دیگر می‌گوید 7 تا 9 نفتکش مورد هجوم واقع شده‌اند.

🔹 چه کسی پشت پرده عملیات فجیره است؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻«عملیات خرابکارانه»؛ این را امارات متحده عربی در توصیف حوادث دیروز در بندر فجیره گفته است. به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی این کشور، 4 نفتکش در فجیره، مورد حمله‌ی خرابکارانه قرار گرفته‌ که دو نفتکش متعلق به عربستان بوده است. منابع دیگر می‌گوید 7 تا 9 نفتکش مورد هجوم واقع شده‌اند. به نظر می‌رسد چهار گروه از بازیگران ممکن است این عملیات را اجرا کرده باشند؛

🔸آمریکا و متحدانش برای این‌که امارات و عربستان را علیه ایران، بیشتر از قبل تهییج و تشجیع کنند، دست به چنین اقدامی زده‌اند و می‌کوشند تا ایران و متحدان منطقه‌ای‌اش را طراح و عامل این عملیات معرفی کنند. به‌خصوص که اداره کشتیرانی آمریکا، دو روز قبل از عملیات، به کشتی‌های تجاری و باربری این کشور، امکان حمله از سوی ایران را هشدار داده بود. این سناریو با تردیدهایی روبروست؛ سطح بالای هماهنگی میان امارات و عربستان با آمریکا از این جمله است، به‌خصوص که این دو کشور اگر بیشتر از آمریکا ضد ایران نباشند، کمتر نیستند.

🔸امارات و عربستان خود در این ماجرا نقش‌آفرینی کرده‌اند تا با مقصر جلوه دادن ایران، زمینه‌ی تشدید خصومت‌ورزی آمریکا علیه ایران را فراهم کرده باشند. در این سناریو، امارات و عربستان با خودزنی، در پی فشار بین‌المللی بر ایران جهت تامین امنیت بیشتر انتقال انرژی به‌خصوص از تنگه هرمز هستند. البته این سناریو با توجه به تکذیب ابتدایی ماجرا از سوی امارات، عدم مانور جدی رسانه‌ای بر آن، جزئی معرفی کردن خسارات و هم‌چنین پیامدهای اقتصادی و پرستیژی آن برای این کشور، ضعیف تلقی می‌شود.

🔸ایران و متحدانش برای اعلام هشدار به امارات و عربستان، دست به چنین عملیاتی زده‌اند تا این پیام جدی را به طرف مقابل تفهیم کنند که همراهی‌هایش با تحریم‌های آمریکا علیه تهران، بدون هزینه نخواهد بود. البته آمریکا نیز مخاطب این عملیات است تا به قدرت نامتقارن ایران برای ناامن‌سازی منطقه – در صورت نبود امنیت برای خود- پی برد. این‌که المیادین به‌عنوان یک رسانه عربی نزدیک به ایران و محور مقاومت، نخستین بار این خبر را منتشر کرده و با وجود تکذیب ابتدایی امارات، بر خبرش اصرار ورزید، یکی از دلایلی است که برخی تحلیل‌گران، ایران و متحدان منطقه‌ای‌اش را پشت پرده‌ی این عملیات معرفی می‌کنند. با این وجود، ایران به صورت رسمی خواستار تحقیق در خصوص این عملیات شده و همواره بر امنیت خلیج فارس و امنیت انتقال انرژی تاکید کرده است.

🔸القاعده و گروه‌های تروریستی پشت پرده‌ی این عملیات قرار دارند. این سناریو یکی از ضعیف‌ترین سناریوها است. هم به لحاظ هدف‌گذاری و هم نوع کنش‌گری این گروه‌ها، بعید است آن‌ها دست به چنین عملیاتی زده باشند. واقعیت این است که این گروه‌ها از آن‌جا که نیاز مبرمی به اعلام موجودیت دارند، در صورت نقش داشتن در چنین عملیات‌هایی، به‌سرعت مسئولیت آن را برعهده می‌گیرند. تا کنون اما خبری از سوی این گروه‌ها در این خصوص منتشر نشده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه