انفجارهای بغداد؛ اختلافات سیاسی، تهدیدات امنیتی

سه‌شنبه شب گذشته، برخی منابع خبری از وقوع انفجار تروریستی در مرکز بغداد خبر دادند. جمعه گذشته نیز، انفجار انتحاری در شهرک صدر، باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان عراقی شد.

انفجارهای بغداد؛ اختلافات سیاسی، تهدیدات امنیتی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سه‌شنبه شب گذشته، برخی منابع خبری از وقوع انفجار تروریستی در مرکز بغداد خبر دادند. جمعه گذشته نیز، انفجار انتحاری در شهرک صدر، باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان عراقی شد. این دو حادثه پیام‌های مهمی برای سیاست‌مداران و مسئولان عراقی دارد:

🔸برخی معتقدند این انفجارها، آغازی بر پایان امنیت سال‌های پساداعش در شهرهای عراق است. این تحلیل صحیح باشد یا نه، ثبات اوضاع سیاست داخلی عراق، بسیار شکننده است. آن‌چنان که با گذشت حدود هشت ماه از انتخاب نخست‌وزیر، وزارت‌خانه‌های مهمی چون دفاع و کشور وزیر ندارند که می‌تواند در تأمین امنیت شهرهای مختلف با توجه به وجود هسته‌های خاموش داعش، اثرگذار باشد.

🔸در روزهای اخیر ائتلاف محور ملی (المحور الوطنی) از لغو عضویت «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و شماری از اعضای فراکسیون وی در این ائتلاف خبر داد. نارضایتی‌های فزاینده حکمت ملی -وابسته به عمار حکیم- از طیف سائرون -وابسته به مقتدی صدر- از یک‌سو و شکاف در ائتلاف فتح و دولت قانون از سوی دیگر، نشان می‌دهد برخی جریانات سیاسی نسبت به اثر منفی اختلافات داخلی بر ثبات سیاسی و امنیتی بی‌توجه‌اند.

🔸علاوه بر این‌ها، نیروهای عراقی در روزهای اخیر عملیات گسترده‌ای را برای پاکسازی نقاطی از استان دیاله به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تروریست‌ها در سال‌های گذشته آغاز کرده‌اند. شاید هدف انفجارهای اخیر، تغییر اولویت‌های ارتش عراق و کاهش تمرکز بر تداوم عملیات دیاله باشد.

🔸این دو انفجار تنها چند روز پس از انتشار فیلم سخنان ابوبکر البغدادی روی داد. رهبر داعش که در این ویدئو تلاش می‌کرد تا انگیزه و روحیه اعضای گروه را تقویت کند از آنان خواست تا مسیر جهاد را ادامه دهند. همزمانی این رویدادها می‌تواند نشان‌دهنده تلاش دوباره داعش برای احیای خود در عراق باشد. از این‌رو انتظار تکرار چنین انفجارهای تروریستی در عراق دور از ذهن نیست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه