ایران و حمله به منطقه سبز بغداد؟!

شب گذشته، چند موشک کاتیوشا به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه حفاظت‌شده‌ در بغداد موسوم به منطقه سبز، اصابت کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، دقایقی پس از این حادثه، در توئیتی تهدیدآمیز نوشت: «اگر ایران قصد جنگ دارد، رسما کارش تمام است. هیچ وقت آمریکا را تهدید نکن!»

ایران و حمله به منطقه سبز بغداد؟!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻شب گذشته، چند موشک کاتیوشا به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه حفاظت‌شده‌ در بغداد موسوم به منطقه سبز، اصابت کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، دقایقی پس از این حادثه، در توئیتی تهدیدآمیز نوشت: «اگر ایران قصد جنگ دارد، رسما کارش تمام است. هیچ وقت آمریکا را تهدید نکن!»

🔸دقیقاً در روزی که فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید می‌کند که ایران به دنبال جنگ نیست و حتی چند روز پیش‌تر از او نیز، رهبر معظم انقلاب اسلامی چنین تاکیدی داشتند، به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه حفاظت‌شده‌ «سبز» در بغداد، با کاتیوشا حمله شده است.

🔸چند روزی است که آمریکا در پی خارج ساختن نیروهای غیرضروری سفارت‌خانه‌ و کنسولگری‌های خود از عراق است. سال گذشته نیز، وقتی آمریکا به دلیل آن‌چه برخی تهدیدات برای کنسولگری‌اش در بصره می‌نامید، اقدام به هشداردهی و حتی کاهش کار این مرکز کرد، حمله‌ای به آن‌جا رخ داد و پس از آن، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت. اگر آمریکا از چنین اشراف اطلاعاتی برخوردار است که می‌تواند چند روز پیش از هر حمله‌ای به مراکزش در عراق، آن را فهم کند، احتمالاً باید شواهد و مستنداتی نیز در خصوص عاملان این حملات در اختیار داشته باشد. چنین شواهدی البته هیچ‌گاه از سوی آمریکا اعلام نشده است.

🔸واقعیت این است که ایران، نیازی به چنین رفتارهای ماجراجویانه در عراق ندارد. اگر بنا بود پیامی به طرف مقابل داده شود، در همان ماجرای حمله دقیق و تمیز پهپادی انصارالله به مرکز نفتی در ینبع عربستان، این پیام به صورتی معنادار و تهدیدآمیز ارسال شد.

🔸در شرایطی که عمده‌ی نخبگان سیاسی عراق در حال تاکید بر این مساله هستند که عراق نباید به صحنه مبارزات ایران و آمریکا تبدیل شود، تهران به دلیل ملاحظاتی که در عراق دارد، دست به چنین اقدامی در بغداد نمی‌زند. این در حالی است که اکنون، بیشترین بهره از این حمله را در فضای داخلی عراق، دولت آمریکا خواهد برد. بیانیه مختصر مقتدی صدر در خصوص «نه به جنگ» که ساعاتی پس از این حمله صادر شد، عملا این حمله را در زمین مبارزه ایران و آمریکا جای داده و در نتیجه، انگشت اتهام به صورت طبیعی به سوی ایران است! این، یک بهره‌ی آمریکا از حادثه دیشب است.

🔸جریانی که در منطقه در پی تشدید و نظامی‌سازی مواجهه آمریکا با ایران است، قطعا در عراق هم بازیگرانی دارد که می‌تواند از آن‌ها برای این منظور بهره برد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه