تحلیل رأی الیوم از بازاستقرار آمریکا در چند کشور عربی و دعوت شاه سعودی

سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم خبر روزنامه الشرق الاوسط درباره موافقت برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با استقرار نظامیان آمریکایی در خاک خود و همچنین دعوت شاه سعودی برای نشست فوق‌العاده مکه را تلاش برای ایجاد رعب توصیف کرد.

«عبدالباری عطوان»، در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم یادداشتی را با این عنوان سوالی منتشر کرد که «آیا موافقت عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) برای استقرار نیروها و کشتی‌های آمریکا در خاک و آب خود به معنای اعلام جنگ قریب الوقوع یا در چارچوب ارعاب ایران برای کشاندن آن به مذاکرات است؟ آن عبارتی که ترامپ معنایش را نمی‌فهمد و می‌تواند به ناکامی او منجر شود، چیست؟».

سردبیر رای الیوم نوشت: وقتی که روزنامه الشرق الاوسط با انتشار خبری تایید می‌کند که عربستان و چند کشور عربی دیگر حاشیه خلیج (فارس) با درخواست آمریکا برای استقرار مجدد نیروهای نظامی زمینی و دریایی در آب‌های خلیج (فارس) و در خاک کشورهای عربی حاشیه آن در چارچوب یک توافق دو جانبه موافقت کردند، این خبر باید جدی گرفته شود، چون حتما عامدانه و به دستور عالی ترین مقامات رسمی ریاض منتشر شده است.

عطوان افزود: مهم‌تر اینکه روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد که قرار است در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی در دهه آخر ماه مبارک رمضان در شهر مکه مکرمه نشستی با حضور محدودی از سران کشورهای عربی برگزار شود و معنای خبر این است که رهبران عربی که قرار است در این نشست شرکت کنند، نخستین نشست رسمی ائتلاف ناتوی عرب‌های سنی را افتتاح می‌کنند که  به منظور آماده شدن برای هر جنگی است که بین آمریکا و اسرائیل علیه ایران دربگیرد.

نویسنده گفت: شاید زود باشد که رهبران عرب حاضر در این اجلاس کوچک را بشناسیم؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد که رهبران عربستان، امارات، بحرین، اردن و شاید کویت و سلطان نشین عمان از جمله آنها باشند در اینجا عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر را مستثنی می‌کنیم، چون بر اساس گزارش‌های خبری غیر رسمی او در جریان سفر اخیر خود به واشنگتن به آنها گفته که  برای پیوستن کشورش به ائتلاف مذکوری که دولت آمریکا برای ورود جنگ با ایران تاسیس می‌کند تمایلی ندارد، اگرچه با توجه به اظهارات اخیر وی پس از دیدارش با شیخ محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی در قاهره که تاکید کرد «امنیت خلیج فارس امنیت مصر است»، بعید نیست که نظرش در این خصوص عوض شده باشد، یعنی به هر حال تغییر موضع السیسی غیرمنتظره نیست.

به نوشته رای الیوم، پس از دو حمله قوی به نفتکش‌های اماراتی و سعودی در بندر الفجیره امارات در خلیج عمان و خطوط لوله نفت منطقه الشرقیه عربستان مواضع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مبهم‌تر شده است، چرا که آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هر دو تاکید کردند که خواهان جنگ نیستند؛ بنابراین کسانی که جنگ می‌خواهند چه کسانی هستند؟

این روزنامه افزود: سه طرف خواهان این جنگ هستند؛ نخست افراط‌گراهای حاضر در دولت آمریکا نظیر مایک پامپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی و جارد کوشنر مشاور رئیس جمهور آمریکا و داماد وی؛ طرف دوم کشورهای عربی شامل عربستان، امارات عربی متحده و طرف سوم اسرائیل است.

جنگ دربگیرد همه چاه های نفت و گاز اعراب با شهرهایشان به آتش کشیده می‌شود

نویسنده تاکید کرد: اگر جنگی دربگیرد قطعا بین ایران و متحدانش در منطقه از یک سو و آمریکا و متحدان عرب آن از سوی دیگر خواهد بود، اما خطرهای آن جهانی خواهد بشد. عرصه جنگ در منطقه‌ای است که شریان حیاتی و اصلی اقتصاد دنیا را تشکیل می‌دهد، چون این اقتصاد کاملا بر نفت و گاز منطقه متکی است و احتمال می‌رود بیشتر چاه‌های نفت به شکل جزیی یا کلی در هر جنگی تخریب شود یا در بهترین حالت مشتریان آن از دست برود، چون مطمئنا در تیررس موشک‌های ایران خواهد بود.

عطوان افزود: بی هیچ تردیدی مطمئنیم که ایران و متحدانش توانمندی نظامی آمریکا را بخوبی می‌شناسند و می‌دانند که به جنگ با بزرگ‌ترین قدرت دنیا وارد می‌شوند اما چیزی که درباره آن تردید داریم این است که دولت ترامپ در ارزیابی قدرت ایران و متحدانش اشتباه می‌کند و زیان بزرگی می‌تواند به آمریکا و محور آن و ناوهای هواپیمابر و پایگاه هایش و نیروهای زمینی آن در صورت استقرار در حاشیه خلیج (فارس) وارد شود و همچنین به منافع متحدان عرب آن و شهرها و اقتصاد و مردمانشان که همگی در تیررس موشک‌ها و قایق‌های ایرانی‌ها قرار دارد.

رای الیوم آورده است: شاید خوب است یادآوری کنیم که صدام رئیس جمهور معدوم عراق در آستانه عقب‌نشینی نیروهایش از کویت هشتصد چاه نفت را به آتش کشید تا جایی که برای خاموش کردن آنها تیم‌های آتش نشانی از همه جای دنیا آمدند و خاموش شدن آن‌ها یک سال به طول انجامید،  حالا اگر همه چاه‌های نفت و گاز منطقه به یک باره شعله ور شود چه خواهد شد؟

نویسنده تصریح کرد: عقیده ترامپ مبنی بر استفاده از همه ابزارهای تهدید با توسل به زور برای ارعاب دشمن و وادار کردن آن به نشستن سریع پای میز مذاکره و پذیرش شروط باج خواهانه آمریکا درباره ونزوئلا، کره شمالی و چین به شکست انجامید و چهارمین کشور در این راه هم ایران است.

ترامپ از عزت ملی چیزی نمی‌فهمد

عطوان گفت: اصلی‌ترین موضوعی که در پس این ناکامی آمریکا نهفته است و ترامپ قادر به درک آن نیست، «عزت و شرافت ملی» است چون در قاموس وی و متحدانش جایی ندارد، اما در میراث تمدن و فرهنگ هر کدام از دشمنانش چه در ایران و چه بیشتر کشورهای عربی و اسلامی که در مقابل جبهه آمریکا و اسرائیل قرار گرفته‌اند، وجود دارد.

در پایان آمده است: جنگ با ایران با همه جنگ‌های سابق متفاوت خواهدبود، چون ایران توانمندی نظامی عظیمی دارد و بخوبی برای این جنگ آماده است و از حوادث عراق و لیبی به دنبال تجاوز آمریکا به آنها استفاده کرده است و مهم‌تر از همه اینکه ایران یک شبکه قدرتمند از متحدان عقیدتی دارد نه کسانی که آنها را با پول خریده باشد که همان گونه که آمریکا را در سوریه شکست دادند و آن را به همراه متحدانش متحمل خسارت دست‌کم بیش از یکصد و پنجاه میلیارد دلاری کردند و در هر جنگ آتی بینی آنها را به خاک خواهند مالید.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه