حملات رژیم صهیونیستی به سوریه؛ دمشق همچنان در انفعال

بامداد دوشنبه و در حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه T-4، یک سرباز ارتش سوریه کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. هفته گذشته نیز در حمله موشکی صهیونیست‌ها به «قنیطره» چند نظامی سوری کشته و زخمی شدند.

حملات رژیم صهیونیستی به سوریه؛ دمشق همچنان در انفعال

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝بامداد دوشنبه و در حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه T-4، یک سرباز ارتش سوریه کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. هفته گذشته نیز در حمله موشکی صهیونیست‌ها به «قنیطره» چند نظامی سوری کشته و زخمی شدند. درباره این حملات، نکاتی وجود دارد که قابل توجه است:

1️⃣در حالی که تصور می‌شد حملات رژیم صهیونیستی به سوریه برای مدیریت افکار عمومی پیش از انتخابات کنست است، حملات پساانتخاباتی نتانیاهو اما حاکی‌ست این عامل، نه متغیری تعیین‌کننده، بلکه عاملی همیشه حاضر در تحولات سیاست خارجی این رژیم است که چندان نمی‌توان آن را علت اصلی و اساسی حملات اسرائیل به سوریه قلمداد کرد.

2️⃣روس‌ها همچنان نسبت به این تجاوزات بی‌توجه هستند. پرسش اما این است که مسکو با وجود تمایل به کاهش تنش‌ها میان طرفین، چرا برای پایان این حملات اقدامی صورت نمی‌دهد؟ به نظر می‌رسد هر تنشی بین مسکو و تل‌آویو می‌تواند بر منافع بلندمدت روسیه در پرونده‌های مهم سیاست خارجی این کشور اثر منفی گذارد و روس‌ها این منافع را پای امنیت سوریه ذبح نمی‌کنند.

3️⃣ مهم‌ترین عامل تکرار حملات اسرائیل را می‌توان در عدم تمایل دمشق برای پاسخ به این حملات دانست. ارتش سوریه در تمامی تجاوزات رژیم صهیونیستی، اگرچه پدافندهایی با موفقیت نسبی داشته اما رفتار متناسبی که خاصیت بازدارندگی داشته باشد، از خود نشان نداده است. این عدم واکنش‌ها، گزاره‌ای در ذهن نتانیاهو ایجاد کرده که: «دمشق به حملات اسرائیل پاسخ نمی‌دهد». بدیهی است که نتیجه چنین گزاره‌ای، تکرار حملات خواهد بود.

4️⃣در مجموع، به نظر می‌رسد بشار اسد بیش و پیش از بازیگران داخلی و خارجی بحران سوریه، بازنده تکرار و تداوم چنین حملاتی خواهد بود. اقدامات پدافندیِ حداقلی دمشق، به معنی ناتوانی حکومت مرکزی برای پاسخ‌گویی است. البته که دمشق برای پاسخ‌گویی با موانع مهمی روبه‌روست، اما پذیرش و تداوم شرایط فعلی نیز برای کشوری که در همسایگی سرزمین های اشغالی قرار دارد، نمی‌تواند تضمین‌کننده امنیت و منافع بلندمدت باشد. دمشق یکبار اسقاط F-15 اسرائیل و دستاوردهای ناشی از آن را تجربه کرده است. دمشق باید گزاره ذهن نتانیاهو را نقض کند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه