وقتی می گوییم «افول موریانه وار آمریکا»، از چه چیز حرف میزنیم؟

بر خلاف آنچه که بواسطه خیلی از انتقادات افول باوران (معتقدین به افول آمریکا) به تصویر کشیده شده، آنها در دهه 80 میلادی، ادعا نکردند که ایالات متحده افول کرده است یا بزودی دست‌خوش سقوطی سریع و فاجعه‌بار خواهد شد. آنها به محرک‌های اقتصادی و بومی اشاره می‌کردند، محرک‌هایی که با گذر زمان موجب افول نسبی قدرت اقتصادی ایالات متحده و تغییر در توزیع قدرت در جهان می‌شد.

 

☑️بر خلاف آنچه که بواسطه خیلی از انتقادات افول باوران (معتقدین به افول آمریکا) به تصویر کشیده شده، آنها در دهه 80 میلادی، ادعا نکردند که ایالات متحده افول کرده است یا بزودی دست‌خوش سقوطی سریع و فاجعه‌بار خواهد شد. آنها به محرک‌های اقتصادی و بومی اشاره می‌کردند، محرک‌هایی که با گذر زمان موجب افول نسبی قدرت اقتصادی ایالات متحده و تغییر در توزیع قدرت در جهان می‌شد. افول باوران ادعا می‌کردند که ایالات متحده به افول آهسته -موریانه وار- مبتلا شده است. افولی که بواسطه ضعف های ساختاری و بنیادی در اقتصاد ایالات متحده ایجاد شده و تدریجا شالوده خود را می‌بلعید. کِنِدی آشکارا به دنبال یافتن اثراتی بود که این افول موریانه وار بر نقش جهانی ایالات متحده در ابتدای قرن 21 می‌گذاشت. کِنِدی نوشته: «ماموریت حکمران آمریکا در دهه‌های آتی، تشخیص ترندهای اصلی پیش رو است. این امر نیاز به مدیریت امور دارد به نحوی که فرسایش نسبی موقعیت ایالات متحده به آرامی روی دهد و این فرسایش بواسطه سیاست‌هایی که مزیت کوتاه مدت و زیان بلند مدت دارند، تسریع نشود»

🌐اگر فردی به گذشته مراجعه و دلایل افول آمریکا که مورد اشاره افول باوران بوده را دوباره مرور کند، تحلیل افول باوران صحیح به نظر می‌رسد چرا که همان عوامل امروز در مرکز بحث قرار دارند: مصرف زیاد و پس‌انداز ناکافی؛ تجارت پایدار و کسر بودجه به میزان فعلی؛ کسر بودجه قدیمی فدرال و بدهی ملی روزافزون؛ و صنعت زدایی. هشدارهای آنها به طور خطرناکی از قدیم وجود داشته است

منبع

(https://issforum.org/ISSF/PDF/ISSF-Roundtable-6-5.pdf)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه