آزادی زاکا؛ یک تیر و دو نشان

نزار زاکا، فرد لبنانی-آمریکایی که حدود دو سال قبل توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت شد، در حالی که مدتی از محکومیت خود را گذرانده بود، روز گذشته تحویل مقامات لبنانی شد.

آزادی زاکا؛ یک تیر و دو نشان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻نزار زاکا، فرد لبنانی-آمریکایی که حدود دو سال قبل توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت شد، در حالی که مدتی از محکومیت خود را گذرانده بود، روز گذشته تحویل مقامات لبنانی شد. در این خصوص نکاتی قابل ارائه است؛

🔸برخلاف آن‌چه بعضاً در رسانه‌ها منتشر شد، ایران بنا به درخواست میشل عون رئیس جمهور لبنان، اقدام به آزادی زاکا نکرده بلکه درخواست سیدحسن نصرالله بوده است که مورد قبول تهران واقع شده است. پیش‌تر عون از دکتر روحانی و دکتر ظریف چنین درخواستی داشت که البته ایران آن را نپذیرفت.

🔸حزب‌الله، برخلاف تبلیغات مخالفانش، یک حزب لبنانی است که البته روابط مستحکمی با ایران دارد. پذیرش درخواست سیدحسن نصرالله در ماجرای زاکا از سوی ایران، بر هویت لبنانی این حزب اثرگذار است. این هویت با اقدامات دفاعی و تهاجمی حزب‌الله در مقابله با اسرائیل از یک‌سو و داعش و جبهه النصره در بلندی‌های قلمون از سوی دیگر، در بعد امنیت‌سازی برای لبنان برجسته شده بود؛ در ماجرای بازداشت سعد الحریری در ریاض، با سخنرانی فراجناحی و ملی نصرالله به همراه موارد دیگر، در بعد سیاسی ارتقا یافت و حالا در ماجرای زاکا، این هویت در بعد اجتماعی و شهروندی، پررنگ‌تر شدY اگرچه حزب‌الله می‌داند که زاکا جاسوس آمریکا بوده است اما بنا به ملاحظات داخلی لبنان، برای آزادی او پادرمیانی کرده است.

🔸تبادل، سرنوشت محتوم بخش عمده‌ای از افراد خارجی است که به جرم جاسوسی بازداشت می‌شوند. این قاعده، البته منحصر به ایران هم نیست. لذا ماجرای زاکا را نباید خارج از این قاعده تحلیل کرد؛ او پس از این‌که تخلیه اطلاعاتی شده و بخشی از دوران محکومیتش را گذرانده است، با چند زندانی ایرانی در کشورهای دیگر مبادله می‌شود و البته باعث سربلندی حزب‌الله‌ در لبنان نیز خواهد شد. لذا آن‌چه در ماجرای آزادی زاکا اتفاق افتاد، قاعده‌مند، مقتدرانه و مدبرانه بود؛ یک تیر و دو نشان.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه