مقتدی صدر و وهابیت؛ تطهیر سعودی

مقتدی صدر طی هفته‌های اخیر، حداقل دو بار در خصوص نسبت وهابیت و تندروی مذهبی با شرایط کنونی آل سعود، به‌صورت مکتوب، نظراتش را منتشر کرده است

🔹مقتدی صدر و وهابیت؛ تطهیر سعودی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻مقتدی صدر طی هفته‌های اخیر، حداقل دو بار در خصوص نسبت وهابیت و تندروی مذهبی با شرایط کنونی آل سعود، به‌صورت مکتوب، نظراتش را منتشر کرده است؛

🔸اواخر فروردین‌ماه، صدر در بیانیه‌ای وهابیت را مورد حمله‌ی شدید خود قرار داد اما در نهایت، حساب دولت عربستان را از وهابیت جدا کرده و این دو را روبروی هم معرفی کرد.

🔸صدر، روز گذشته به‌مناسبت سالروز تخریب قبور بقیع، بار دیگر به سراغ دولت عربستان رفت تا نسبت آن را با تندروی مذهبی مشخص کند. او، این تخریب را مربوط به زمانی‌می‌داند که عربستان تحت کنترل تندروهای گردن‌زن و شلاق‌زن بوده است. صدر سپس می‌کوشد تا با عباراتی، وضعیت فعلی دولت سعودی را ترسیم کند؛ در حال مبارزه با افراط‌گرایی و طائفه‌گرایی، در پی اصلاح مسیر گذشته و بازکننده آغوش برای همسایگان، ادیان و دیگر اعتقادات.

✔️تلاش صدر برای تمایز قائل شدن میان وهابیت و آل سعود و حتی درگیری این دو، بیشتر از این‌که نشانه‌هایی در واقعیت داشته باشد، بیان‌گر سیاست‌ورزی خاص صدر است. او از یک‌سو با توجه به نگرش‌ها و گرایش‌های بدنه اجتماعی فعال خود و هم‌چنین میراث خاندان صدر، نمی‌تواند نسبت به وهابیت که علاوه بر غیریت‌های مذهبی با تشیع، مخلِ امنیت ملی عراق هم بوده، بی‌تفاوت باشد. از سوی دیگر اما صدر بنا به ملاحظاتی، برای نقش‌آفرینی در عرصه داخلی و منطقه‌ای، خود را نیازمند توسعه روابط با دولت سعودی می‌بیند. این الزام سیاسی و آن محدودیت اعتقادی و اجتماعی، او را ناگزیر می‌سازد تا قرائتی متفاوت از دولت سعودی ارائه کند؛ آل سعود نسبتی با وهابیت ندارد و حتی در مقابل آن هم صف‌آرایی کرده است!

✔️در این چارچوب، صدر پیشینیان عربستان را گردن‌زن معرفی می‌کند در حالی که می‌داند شیخ نمر هم گردنش توسط آل سعود زده شد؛ از آغوش باز عربستان برای همسایگان سخن می‌گوید در حالی که می‌داند بن سلمان در یمن، چه فجایعی را رقم می‌زند؛ از رواداری با دیگر اعتقادات و مبارزه با طائفه‌گرایی می‌گوید در حالی که می‌داند عربستان چه محدودیت‌هایی را برای شیعیان ایجاد کرده است و … .

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه