بعد از کمپین ضد ایرانی فشار حداکثری؛ چه کسی خواهان مذاکره است؟

از اردیبهشت‌ماه سال 1397 که ایالات متحده آمریکا به‌صورت یک‌جانبه از توافق بین‌المللی برجام خارج شد، بیش از یک سال می‌گذرد. در این یک سال دولت آمریکا تمام اقدامات لازم برای بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی در قالب آنچه «کمپین فشار حداکثری» می‌نامند را انجام داده است.

♦️بعد از کمپین ضد ایرانی فشار حداکثری؛ چه کسی خواهان مذاکره است؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝 از اردیبهشت‌ماه سال 1397 که ایالات متحده آمریکا به‌صورت یک‌جانبه از توافق بین‌المللی برجام خارج شد، بیش از یک سال می‌گذرد. در این یک سال دولت آمریکا تمام اقدامات لازم برای بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی در قالب آنچه «کمپین فشار حداکثری» می‌نامند را انجام داده است.

⏪ هدفی که ایالات متحده از تشدید خصومت ورزی علیه ایران دنبال می‌کند، اجبار ایران برای مذاکره مجدد و پذیرفتن محدودیت‌هایی بیشتر در حوزه توانمندی هسته‌ای و نیز سایر حوزه‌ها مانند توان دفاعی موشکی خود است. سؤالی که وجود دارد این است که ایالات متحده تا چه میزان توانسته است هدف خود را محقق کند؟

💡تحلیل و ارزیابی

1️⃣ آنچه آمریکا به‌صورت اساسی در مورد ایران پیگیری می‌کند، «فروپاشی» است که شامل فروپاشی سیاسی و سرزمینی می‌شود. اما عدم دسترسی به این هدف موجب شده است تا در برهه کنونی دولت این کشور به پیگیری سیاست فشار – مذاکره جهت حصول توافق‌هایی برای محدودسازی جمهوری اسلامی اقدام کند.

2️⃣ در چارچوب دستگاه محاسباتی ایالات متحده، این انتظار وجود داشت که با افزایش فشارها، جمهوری اسلامی ایران از خود انعطاف نشان داده و نسبت به مذاکره و انعقاد توافق جدید با آمریکا رضایت دهد. به همین دلیل بود که دونالد ترامپ بارها در سخنان و پیام‌های خود در شبکه‌های مجازی اعلام می‌کرد که ایرانی‌ها خیلی زود سراغ او خواهند رفت و درخواست مذاکره خواهند کرد.

3️⃣ اما سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و پیام درخواست مذاکره‌ای که از طرف ترامپ آورد، نشان می‌دهد محاسبات آمریکایی‌ها اشتباه از آب درآمده و از اینکه ایران به سمت آمریکا رفته و تقاضای مذاکره کند ناامید شده‌اند. در حقیقت این سفر نشان داد که کمپین فشار حداکثری و #تروریسم_اقتصادی آمریکا نتوانسته است ایران را مجبور به مذاکره کند.

4️⃣ اصلی‌ترین دلیل تعجیل دولت ترامپ برای مذاکره با ایران را باید از یک‌طرف در فرسایشی و بی‌اثر شدن تحریم‌ها به‌مرور زمان و از طرفی دیگر نیاز دولت ترامپ به دستاورد سازی در رابطه با ایران در انتخابات سال 2020 آمریکا جستجو کرد. با این پیش‌فرض با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری باید منتظر انعطاف بیشتری از سوی دولت ترامپ بود.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه