تصمیم ایران برای پاسخ به نقض عهدهای برجامی آمریکا و اروپا؛ تله قطعنامه 2231 فعال خواهد شد؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که تا 6 تیرماه (موعد اتمام فرصت دوماهه ایران به اروپا)، ایران سقف ذخیره 300 کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده که در برجام مشخص شده است را رد خواهد کرد.

تصمیم ایران برای پاسخ به نقض عهدهای برجامی آمریکا و اروپا؛ تله قطعنامه 2231 فعال خواهد شد؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝 سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که تا 6 تیرماه (موعد اتمام فرصت دوماهه ایران به اروپا)، ایران سقف ذخیره 300 کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده که در برجام مشخص شده است را رد خواهد کرد.

⏪ اگرچه این اقدام ایران در پاسخ متقابل به نقض عهد آشکار ایالات متحده آمریکا و تعلل اروپایی‌ها برای عمل به تعهدات برجامی شان صورت می‌گیرد و در چارچوب ماده 36 برجام توجیه حقوقی دارد، اما طبق سایر مواد توافق هسته‌ای با اقدام ایران، مکانیسم شورای امنیت مجدداً فعال خواهد شد.

💡 تحلیل و ارزیابی

1️⃣ به‌مجرداینکه ایران سقف معین‌شده در برجام برای ذخیره اورانیوم (300 کیلوگرم) را رد کند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌هایی که به‌صورت ادواری تهیه می‌کند، با اشاره به این موضوع، عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام خواهد کرد.

2️⃣ با اعلام گزارش آژانس، طبق بند 11 قطعنامه 2231 شورای امنیت، اعضای شورا یا رئیس شورای امنیت موظف هستند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در رابطه با گزارشی که در مورد عدم پایبندی یکی از اطراف مشارکت‌کننده (ایران) منتشر شده است ارائه کنند.

3️⃣ در صورت عدم ارائه و تعیین تکلیف چنین پیش‌نویسی، طبق بند 12 قطعنامه 2231، ظرف 30 روز تمام قطعنامه‌های لغو شده ازجمله قطعنامه تحریمی 1929 مجدداً دارای اعتبار خواهند شد.

4️⃣ این مورد یکی از چندین مورد ضعف حقوقی است که در توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت وجود دارد و هزینه اقدامات ایران برای پاسخ‌گویی به بدعهدی طرف مقابل را بالا می‌برد.

مواد 11 و 12 قطعنامه 2231 شورای امنیت

✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه