پایان مرسی، ادامه‌ی اخوان؟!

محمد المرسی، رئیس جمهور سابق مصر روز گذشته در حالی که مشغول به دفاع از خود در قبال اتهام جاسوسی برای قطر و حماس بود، درگذشت. ریاست جمهوری او، نتیجه‌ی دموکراتیک یک انتخابات مشروع بود و سقوطش، ناشی از سوار شدن ارتش بر موج اعتراضات مردمی به عملکرد یک‌ساله‌اش. مرسی اگرچه اکنون زنده نیست اما اخوان المسلمین به حیات متفرق و امنیتی خود ادامه می‌دهد.

🔹پایان مرسی، ادامه‌ی اخوان؟!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻محمد المرسی، رئیس جمهور سابق مصر روز گذشته در حالی که مشغول به دفاع از خود در قبال اتهام جاسوسی برای قطر و حماس بود، درگذشت. ریاست جمهوری او، نتیجه‌ی دموکراتیک یک انتخابات مشروع بود و سقوطش، ناشی از سوار شدن ارتش بر موج اعتراضات مردمی به عملکرد یک‌ساله‌اش. مرسی اگرچه اکنون زنده نیست اما اخوان المسلمین به حیات متفرق و امنیتی خود ادامه می‌دهد. در این خصوص، نکاتی در ادامه می‌آید؛

🔸حسن البناء، اخوان را در سال 1928 میلادی تاسیس کرد و این جمعیت پس از 84 سال، در سال 2012 میلادی به کرسی ریاست جمهوری رسید و البته یک سال بعد، این کرسی را از دست داد. با هر عینکی که به عملکرد اخوانِ در قدرت بنگریم، آن‌چه به دست آورده بودند را ارزان از دست دادند.

🔸حیات کنونی اخوان، متفرق و امنیتی است. آن‌ها در مصر یا نیستند و یا اگر هستند، حیاتی پنهان دارند. بخشی قابل توجهی از آن‌ها پس از کودتای 2013 و آغاز بازداشت‌های وسیع، در ترکیه مستقر شده‌اند و تحت حمایت دولت اردوغان و البته با بهره از داشته‌های فکری، مالی و ارتباطی خود، به فعالیت‌های رسانه‌ای، سیاسی و آموزشی می‌پردازند.

🔸آن‌چه این روزها گریبان اخوان را گرفته است، برای آن‌ها چندان تازگی ندارد. اگر مرسی در دادگاه فوت شد، حسن البناء در خیابان، ترور و سید قطب توسط جمال عبدالناصر اعدام شد. علاوه بر این، چهره‌های برجسته‌ی اخوان هم در گذشته، زیر بار استبداد داخلی، به مهاجرت‌های گسترده دست زده و تفکر اخوان را در منطقه توسعه دادند.

🔸اما واقعیت این است که آن‌چه در سال 2013 رخ داد، فرق دارد؛ هم سطح نزول آن‌ها ریاست جمهوری بوده و هم طرف مقابل آن‌ها آب‌دیده‌تر شده است. السیسی، انباشت تجربه‌های ملک فاروق، ملک فؤاد، محمد نجیب، جمال عبدالناصر، انور سادات و حسنی مبارک را در مقابله و مهار اخوان دارد و این کار اخوانی‌ها را سخت می‌کند. علاوه بر این، مخالفت‌های عربستان با اخوان هم هیچ‌گاه در این سطح نبوده است. با این وجود، شکاف اجتماعی در مصر، قابل انکار نیست و درب سیاست هم بنا نیست همیشه بر یک پاشنه بچرخد؛ به شرط عقلانیت، تواضع و عبرت‌آموزی از گذشته.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه