شرق فرات، ورود عربستان و پرونده‌ای که پیچیده‌تر می‌شود…

«ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس با حضور میان قبایل عرب استان دیرالزور سوریه با معاون وزیر خارجه آمریکا، سفیر سابق آمریکا در بحرین، سه تن از رهبران عشایر منطقه و تعداد زیادی از فرماندهان کُرد دیدار و گفت‌وگو کرد.

شرق فرات، ورود عربستان و پرونده‌ای که پیچیده‌تر می‌شود…

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻«ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس با حضور میان قبایل عرب استان دیرالزور سوریه با معاون وزیر خارجه آمریکا، سفیر سابق آمریکا در بحرین، سه تن از رهبران عشایر منطقه و تعداد زیادی از فرماندهان کُرد دیدار و گفت‌وگو کرد. در ماه‌های اخیر همچنین اخباری مبنی بر تلاش عربستان برای نفوذ در این منطقه از خاک سوریه منتشر شده است. این تحرکات سعودی‌ها می‌تواند حاوی برخی پیام‌ها و پیامدهای مهم باشد:

🔸تحولات سوریه در ماه‌های اخیر بیشتر بر محور مبارزه ارتش با تروریست‌ها در ادلب متمرکز بوده و پس از پیروزی کردها بر داعش در شرق فرات، این منطقه تا حدودی از توجه دمشق دور بوده است. براین اساس عربستان تلاش می‌کند از خلأ موجود بهره حداکثری ببرد.

🔸شرق فرات و بازیگران کردی حاضر در آن را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امنیتی ترکیه در سوریه دانست. بدون تردید یکی از انگیزه‌های جدی سعودی‌ها برای نقش‌آفرینی در این منطقه نیز آزار ترک‌هاست؛ چه اینکه ریاض مدت‌هاست از اقدامات آنکارا چه در سطح گفتمانی و چه در پرونده‌هایی نظیر بحران شورای همکاری و قتل خاشقچی، خشمگین است.

🔸عربستان در شرایطی در حال نفوذ و سرمایه‌گذاری در شرق فرات است که آمریکا بارها مانع هرگونه تهدید ترکیه علیه کردها شده است. تداوم این روند می‌تواند این منطقه را به جولانگاه رقابت ریاض-آنکارا تبدیل کند و کارت ارزشمند بازی با این رقابت را در اختیار واشنگتن قرار دهد.

🔸بافت جمعیتی عرب اهل سنت شرق فرات و نارضایتی آن‌ها از عملکرد کردها، فضای مناسبی را برای نقش‌آفرینی عربستان باز کرده است. نفوذ ریاض به این منطقه بازیگری مسکو را نیز دشوار می‌کند؛ چه‌اینکه پوتین همزمان با اردوغان و بن‌سلمان روابط گرمی دارد.

🔸در مجموع به نظر می‌‌رسد ورود عربستان به تحولات شرق فرات باعث افزایش تعداد بازیگران، تنوع مطلوبیت‌ها و تضاد منافع بیشتر می‌شود و بحران این منطقه را پیچیده‌تر از گذشته خواهد کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه