غایب بزرگ منامه کیست؟

نشست منامه که از آن به‌عنوان نخستین گام از طرح جنجالی «معامله قرن» یاد می‌شود، امروز سه‌شنبه در بحرین آغاز می‌شود. جراد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ که به‌ظاهر، فعال‌ترین شخص در پیگیری این طرح است، به‌تازگی گفته که این نشست تا همین‌جای کار موفق بوده و توانسته سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کند. او اما در ادامه به تشکیلات خودگردان اشاره کرده و غیبت آن را در این نشست بی‌اهمیت معرفی کرده است!

🔹غایب بزرگ منامه کیست؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻نشست منامه که از آن به‌عنوان نخستین گام از طرح جنجالی «معامله قرن» یاد می‌شود، امروز سه‌شنبه در بحرین آغاز می‌شود. جراد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ که به‌ظاهر، فعال‌ترین شخص در پیگیری این طرح است، به‌تازگی گفته که این نشست تا همین‌جای کار موفق بوده و توانسته سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کند. او اما در ادامه به تشکیلات خودگردان اشاره کرده و غیبت آن را در این نشست بی‌اهمیت معرفی کرده است!

🔸تشکیلات خودگردان از زمانی که معامله قرن تنها زمزمه‌ای در برخی رسانه‌ها بود، با آن مخالفت کرد. این موضع تا کنون ادامه داشته و بر شدت آن نیز افزوده شده است. محمود عباس با همه مشی سازشکارانه‌‌اش، از سال 2010 به این سو، متوجه شد که مسیر مذاکرات با منافع حداقلی ملت فلسطین که نتیجه عملکرد عرفات بود هم سازگار نیست و لذا با ترک میز مذاکره، در پی تغییر شرایط حول این میز بود که البته نتیجه‌ای کسب نکرد.

🔸تشکیلات خودگردان را باید نتیجه‌ی تلاش‌های جبهه حامیان رژیم صهیونیستی و مشخصاً ایالات متحده آمریکا از یک‌سو و عرفات و یارانش از سوی دیگر دانست. این تشکیلات سرانجام برای نمایندگی ملت فلسطین، مهار خط مقاومت و به‌رسمیت شناختن اسرائیل، با عقب‌نشینی و محاسبات غلط عرفات شکل گرفت. تشکیلات خودگردان، اگرچه در مسیری غلط شکل گرفته و گام برمی‌دارد اما به‌ هر حال، نماینده رسمی فلسطین در مجامع بین‌المللی است.

🔸این‌که کوشنر، غیبت تشکیلات خودگردان در نشست منامه را بی‌اهمیت توصیف می‌کند، بسیار حائز اهمیت است؛ دولت آمریکا و متحدانش، نه‌تنها نتوانسته‌اند رضایت این تشکیلات را برای حضور در منامه و همراهی با معامله قرن کسب کنند که در موضعی اعلامی، فعال‌ترین شخص آمریکایی در این طرح، تلویحاً می‌گوید می‌خواهیم مساله فلسطین را حل کنیم، حتی بدون مشارکت همراه‌ترین گروه فلسطینی‌! این جمله‌ی کوشنر، ماهیت یک‌سویه‌ی معامله قرن را بیشتر از قبل اثبات می‌کند. نبود تشکیلات خودگردان در منامه، معنادارترین و مهم‌ترین غیبت را رقم زده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه