راهکنش «فشار در برابر فشار»؛ تا مشاهده اقدامات مؤثر اروپا برای حفظ برجام

درحالی‌که اروپایی‌ها بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، اقدام جدی را برای مقابله با تحریم‌های ضد ایرانی انجام نداده بودند، درنهایت وقتی با ضرب‌الاجل دوماهه ایران برای افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود مواجه شدند، آشکارا لحن خود را تغییر داده و حتی اعلام کردند که اولین تراکنش مالی از طریق اینستکس در آخرین ساعت کاری هفته گذشته انجام شده است.

راهکنش «فشار در برابر فشار»؛ تا مشاهده اقدامات مؤثر اروپا برای حفظ برجام

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝 درحالی‌که اروپایی‌ها بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، اقدام جدی را برای مقابله با تحریم‌های ضد ایرانی انجام نداده بودند، درنهایت وقتی با ضرب‌الاجل دوماهه ایران برای افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود مواجه شدند، آشکارا لحن خود را تغییر داده و حتی اعلام کردند که اولین تراکنش مالی از طریق اینستکس در آخرین ساعت کاری هفته گذشته انجام شده است. سؤالی که در این رابطه وجود دارد این است که جمهوری اسلامی ایران ورای این تغییر لحن باید دنبال چه اقدام مشخصی از سوی اروپا باشد؟

💡تحلیل و ارزیابی

1️⃣ تغییر لحن اروپا، پیش از هر چیز مؤید گزاره «فشار در برابر فشار» است و اعلام سریع عملیاتی شدن اینستکس و انجام تراکنش مالی از طریق آن نشان‌دهنده مؤثر بودن ضرب‌الاجل تعیین‌شده از طرف ایران است.

2️⃣ جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه نباید در این مرحله متوقف مانده و با تغییر رویکرد ظاهری و بدون دریافت نتیجه ملموس اقدامات عملی اروپا از راهکنش «فشار در برابر فشار» عدول کند. به‌عبارتی‌دیگر تا زمانی که فشار تحریمی ایالات‌ متحده علیه ایران وجود دارد و اروپایی‌ها اقدامی برای خنثی‌سازی آن انجام نداده‌اند، انعطافی از سوی ایران نباید نشان داده شود.

3️⃣ اقدام اروپا در جهت مقابله با تحریم و فشارهای ضد ایرانی آمریکا شامل دو سطح «اعلام موضع» و «اقدام عملی» می‌شود. برای هر دو سطح از اقدامات شاخص‌های مشخصی برگرفته از سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در این رابطه وجود دارد و عبارت‌اند از:

⏪ سطح اعلام موضع:

❇️ محکوم کردن تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در حدی فراتر از اظهار تأسف؛

❇️ عدم احاله انتفاع ایران از منافع برجامی به محدودسازی توان دفاعی موشکی یا سیاست‌های منطقه‌ای.

⏪ سطح اقدام عملی:

❇️ تضمین فروش نفت ایران؛

❇️ گشایش کانال‌های تجاری با ایران از طریق مؤسسات و بانک‌های اروپایی.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه