ترجمه اختصاصی

سرابی به نام بازگشت دموکرات‌ها به برجام

دومین مناظره دموکرات ها برای انتخاب نامزد این جریان در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد و آنها مواضع خود را در برابر برجام و ایران اعلام کردند.

اندیشکده راهبردی تبیین- دومین مناظره دموکرات ها برای انتخاب نامزد این جریان در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد و آنها مواضع خود را در برابر برجام و ایران اعلام کردند. به گزارش المانیتور در برابر برجام، شرایط آن طور که تصور می شود نیست و ظاهرا دموکرات ها هم خواهان تغییرات و اِعمال محدودیت های بیشتری در برابر ایران هستند! در ادامه، متن گزارش المانیتور می‌آید؛

این هفته در مناظره‌ای میان چهره‌های امیدوار به نامزدی دموکرات‌ها، گرچه زمان بسیار کمی به سیاست‌خارجی اختصاص یافت، موضوع ایران بر بحث امنیت ملی آنها چیره بود.

در شب دوم مناظرات، ایران کمتر از شب اول مطرح شد اما مجریان در دور اول از کاندیداها پرسیدند که آیا دوباره به توافق هسته‌ای «طبق مفاد مذاکرۀ اصلی» برمی‌گردند یا خیر.

همه به‌جز سناتور کوری بوکر (دموکرات، نیوجرسی) همراه با انتقاد به بخش‌هایی از تفاهم باراک اوباما، پاسخ مثبت دادند.

اهمیت ماجرا: در پاسخ به این پرسش، اولین بار بود که تعدادی از نامزدان قول دادند دوباره وارد تفاهم شوند: تیم رایان (نمایندۀ مجلس، دموکرات، اوهایو)، جان دیلینی (نمایندۀ سابق مجلس، دموکرات، مریلند) و بیل دبلاسیو (شهردار نیویورک‌سیتی).

ولی میل بوکر به اینکه تافتۀ جدابافته باشد، انعکاسی از بحثی گسترده‌تر میان تحلیل‌گران سیاست‌خارجی همسو با دموکرات‌ها دربارۀ ورود دوبارۀ نامشروط به توافق هسته‌ای است؛ همان توافقی که پرزیدنت دونالد ترامپ سال گذشته در چارچوب کارزار «فشار حداکثری»اش علیه ایران، از آن بیرون آمد.

 

 

بوکر گفت: «باید مذاکرۀ دوباره‌ای بکنیم و به توافق برگردیم، ولی من روی سکوی مناظرات درون‌حزبی نمی‌آیم که یک‌جانبه بگویم قرار است به توافق دوباره بپوندم؛ علتش هم این است که وقتی رییس‌جمهور ایالات متحده بشوم، تمام تلاشم را می‌کنم تا امنیت این کشور و آن منطقه را تأمین کنم تا مطمئن شوم که اگر فرصتی داشته باشم تا با اهرمی بتوانم توافق بهتری کسب کنم، آن را انجام دهم.»

بوکر اما در سال 2015 به نفع توافق رأی داد (که موجب دلخوری بسیاری از متحدان هوادار اسرائیلی اش شد) و بعدتر مخالف خروج ترامپ از توافق بود، استدلالش مشابه استدلال بعضی از مسؤولان سابق دولت اوباماست. ریچارد نفیو (هماهنگ‌کنندۀ سابق تحریم‌ها در دولت اوباما) و رابرت اینهورن (مشاور سابق او در زمینۀ عدم‌اشاعه و کنترل تسلیحاتی) در دفاع از مذاکرۀ مجدد و رسیدن به توافق جدید هسته‌ای استدلال کرده‌اند چون چندین مورد از محدودیت‌های کلیدی آن توافق کمی پس از 2020 منقضی می‌شوند. تحریم تسلیحات متعارف ایران در سال 2021 منقضی می‌شود، و ایران نیز همان‌سال انتخابات ریاست‌جمهوری دارد که حتی اگر حسن روحانی در پی کارزار فشار ترامپ مایل به رسیدن به توافق جدیدی هم باشد، دستانش از لحاظ سیاسی بسته‌اند.

دموکرات‌ها هنوز دودل‌اند: علی‌رغم اعلام حمایت از ورود دوبارۀ نامشروط به توافق هسته‌ای، چندین دموکرات بر مواضع‌شان در دورۀ اوباما پافشاری کرده‌اند و آنچه را نقائص توافق می‌دانند هدف گرفته‌اند. تولسی گابارد (نمایندۀ مجلس ضدجنگ، دموکرات، هاوایی) آن را «یک توافق ناکامل» نامید و گرچه کابینۀ ترامپ را نکوهش کرد که ایالات متحده را «به آستانۀ جنگ با ایران» کشانده است، قول داد که افسار برنامۀ موشک‌های بالستیک ایران را بکشد.

سناتور ایمی کلوبوچار (دموکرات، مینه‌سوتا) با اینکه به حمایتش از ورود دوبارۀ نامشروط به توافق اشاره کرد، و گفته بود که با مذاکره مسیر بازگشت ایالات متحده به توافق را باز می‌کند، از مفاد موسوم به «غروب» توافق انتقاد کرد و گفت این مفاد «چیزی است که می‌توانیم سرشان مذاکره کنیم تا به توافق برگردیم.» او همچنین گفت ترامپ «10 دقیقه با ورود به جنگ فاصله» دارد، و ایران را بزرگ‌ترین تهدید ژئوپلتیک نامید.

مجریان در روز پنج‌شنبه سؤالات یکسان از تمام افراد دستۀ دوم نامزدان نپرسیدند. لذا باید منتظر ماند و دید که مابقی نامزدان در باب ورود دوباره به توافق هسته‌ای، چه موضعی می‌گیرند. جان هیکن‌لوپر (فرماندار سابق کلرادو) حامی شرایط سخت‌گیرانه‌تر برای ورود دوباره به توافق هسته‌ای است. جو بایدن (معاون سابق رییس‌جمهور) هنوز نگفته است آیا برای ورود دوباره شرطی می‌گذارد یا نه.

و سناتور کیرستن جیلیبرند (دموکرات، نیویورک) گرچه هنوز دربارۀ ورود دوباره به توافق موضعی نگرفته است، گفته است اول از همه برای «ازسرگیری روابط» با ایران تلاش خواهد کرد تا «مطمئن شود که یک جنگ ناخواسته و بی‌پایان را شروع نمی‌کنیم.»

 

منبع

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2019/06/intel-candidates-2020-iran-democratic-debates.html#ixzz5sF8M5aZK

 

***

 این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

 

ارسال دیدگاه