هرج‌ومرج گفتاری در عراق علیه ایران

سطح رقابت میان بازیگران داخلی عراق که همسو با جمهوری اسلامی ایران هستند، طی ماه‌های اخیر به‌گونه‌ای افزایش یافته که اولاً گاهی مواقع به تخاصم نزدیک شده و ثانیاً در برخی موارد، جهت‌گیری ضد ایرانی یافته است. چنین رویکردی در میان این بازیگران، می‌تواند در برهه‌های حساس، مشکلاتی را برای تهران ایجاد کند.

هرج‌ومرج گفتاری در عراق علیه ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سطح رقابت میان بازیگران داخلی عراق که همسو با جمهوری اسلامی ایران هستند، طی ماه‌های اخیر به‌گونه‌ای افزایش یافته که اولاً گاهی مواقع به تخاصم نزدیک شده و ثانیاً در برخی موارد، جهت‌گیری ضد ایرانی یافته است. چنین رویکردی در میان این بازیگران، می‌تواند در برهه‌های حساس، مشکلاتی را برای تهران ایجاد کند. دو نمونه از این اظهارات در ادامه می‌آید؛

🔸غالب الشابندر از چهره‌های رده بالای حزب الدعوه و از نیروهای شاخص آن با حمله شدید به نخست وزیر عراق، دولت وی را آلت دست ایران دانست.

🔸در منازعات سیاسی و رسانه‌ای چندی قبلِ جریان حکمت به رهبری عمار حکیم و عصائب اهل الحق به رهبری قیس الخزعلی، یکی از نفرات برجسته حکمت، الخزعلی را متهم به مزدوری برای یک ژنرال ایرانی کرد!

✔️ طبیعی است که گروه‌های عراقی بنا به ملاحظات اجتماعی و سیاسی، ناگزیر به محاسبه مصالحی در درون خود و هم‌چنین سطح داخلی عراق هستند. این قابل انکار نیست و تهران هم باید چنین مصالحی را با احتساب واقعی‌بودن، در چارچوب تفهم با گروه‌های عراقی در دستور کار قرار دهد. اما این تفهم نمی‌‌تواند توجیه‌کننده‌ی هرج‌ومرج‌های گفتاری در میان برخی اشخاص عراقی باشد که همسو با ایران هستند. چنین رویکردی زمینه‌ی واگرایی بخشی از افکار عمومی شیعیان عراق از ایران را فراهم می‌سازد.

✔️ به نظر می‌رسد با احتساب این نکته که شرایط رقابت‌های سیاسی در عراق پساداعش، پیچیده‌تر از قبل شده است، مدل سیاست‌ورزی، ارتباط‌گیری، حمایت و همراهی ایران از برخی گروه‌های عراقی، باید با دریافت بازخوردهای مهم از صحنه داخلی عراق و هم‌چنین عوامل محیطی، از پویایی لازم برخوردار باشد تا بتواند ضمن ترمیم خود، با شرایط جدید انطباق یافته و منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را به بهترین نحو تامین کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه