تلگرام، ابزار اغتشاشات و آشوب‌ها در هنگ کنگ

شبکه خبری بی بی سی در گزارشی نوشت که سازمان‌دهندگان اغتشاشات و اعتراضات در هنگ کنگ به صورت ناشناس از پیام‌رسان تلگرام برای دامن زدن به نافرمانی مدنی، هماهنگی‌ و تصمیم گیری استفاده می‌کنند.

شبکه بی بی سی در گزارشی درباره سازماندهی و برگزاری اعتراضات در هنگ کنگ نوشت: در لپ تاپ و تلفن‌های همراه معترضان هنگ کنگی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان تلگرام دیده می‌شود که داخل آن چندین گروه و کانال تلگرامی و انجمنهای آنلاین وجود دارد.

به عنوان مثال در گوشه‌ای از تظاهرات در کنار یک ساختمان فردی با نام مستعار «تونی» نشسته است که در حال رصد و نظارت بر کانالها و گروههای تلگرامی مربوط به اعتراضات است.

سازمان‌دهندگان اعتراضات می‌گویند افرادی مثل تونی صدها گروه تلگرامی را اداره می‌کنند که در حال تقویت اعتراضات هنگ کنگ به یک کمپین نافرمانی مدنی است. آنها می‌گویند که بیش از دو میلیون نفر در این اعتراضات طی هفته‌های اخیر شرکت کرده‌اند تا مخالفت خود را با طرح پیشنهادی استرداد مجرمین در هنگ کنگ نشان دهند. 

بی بی سی در ادامه افزود: بسیاری از فراخوان‌ها برای اعتراضات به صورت ناشناس روی کانالها و چتهای گروهی بر روی پیام رسانهای رمزگذاری شده منتشر می‌شود. برخی از این گروههای تلگرامی بیش از 70 هزار عضو دارند که یک درصد جمعیت هفت میلیون نفری هنگ کنگ را شامل می‌شود. برخی از این کانالها روایتهای دست اول از گزارشهای مربوط به اعتراضات را پوشش می‌دهند. با این حال برخی کانالها هم هستند که هشدارهای پلیس را پوشش می‌دهند و به معترضان در زمینه فعالیتهایشان هشدار میدهند. 

این گزارش در ادامه افزود: برخی گروهها هم هستند که به معترضان که در صفوف جلو هستند درباره شرایط مشاوره می‌دهند. 

معترضان می‌گویند که هماهنگی‌های آنلاین روش راحتتری برای انتشار اطلاعات است و چتهای گروهی نیز تصمیم گیری حرکت بعدی در طول اعتراضات یک روز را میسر می‌کند.

به عنوان مثال در روز 21 ژوئن نزدیک به 4 هزار نفر در یک گروه تلگرامی به اینکه آیا به اعتراضها در مقابل مقر پلیس ادامه دهند یا آنجا را ترک کنند و به خانه برگردند نظرسنجی کرده‌اند. 

 

 

علاو بر تلگرام، معترضان پوسترها و بنرهای خود را در حمایت از اعتراضات از طریق آیفون و آی پد با یکدیگر share میکنند. هفته جاری یک گروه ناشناس با فعالیت در اینترنت بیش از 500 هزار دلار کمک مالی جمع کرد تا در روزنامه‌های خارجی در حمایت از  اعتراضات و مطرح کردن موضوع اعتراضهای هنگ کنگ در نشست رهبران گروه 20 تبلیغ کنند.

پیش از این دولت چین درباره مداخله عوامل خارجی در اعتراضات هنگ کنگ هشدار داد و به ویژه انگشت اتهام را به سمت آمریکا گرفت.

 وزارت خارجه چین اخیرا در بیانیه‌ای از «نظرات نامسئولانه و خطاآمیز» واشنگتن درباره قانون استرداد زندانیان از هنگ‌ کنگ به چین انتقاد کرده است.

در این بیانیه‌ آمده داشت: «از آمریکا می‌خواهیم که خوددار باشد و از دخالت در امور داخلی هنگ‌کنگ و چین اجتناب کند.»

روز 12 ژوئن یکی از گردانندگان گروههای تلگرامی به اتهام توطئه و تشویق به اغتشاشات و آشوبها در هنگ کنگ بازداشت شد. 

یکی از معترضان می‌گوید که علت استفاده از نظرسنجیهای تلگرامی برای تصمیم گیری این است که شما می‌توانید به صورت ناشناس رای بدهید و از اتهامات در امان بمانید. 

از اواسط ماه خرداد، شهروندان هنگ‌کنگی در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان دست به اعتراض زده‌اند. این لایحه اجازه استرداد مجرمین به چین را میسر می‌کند؛ اما به‌گفته معترضین  موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ خواهد شد.

اعتراضات در حالی ادامه دارد که دولت هنگ کنگ تصویب طرح مورد اعتراض را به صورت نامحدود به حالت تعلیق درآورده و از معترضان بابت برخی رفتارهای پلیس عذرخواهی کرده است، با این وجود اعتراضها به طرز مشکوکی همچنان ادامه دارد. 

روز گذشته تنشها و درگیری‌ها آنقدر شدید شد که معترضان با شکستن شیشه‌های پارلمان این کشور موفق شدند چند ساعتی ساختمان پارلمان را به اشغال خود درآورند. 

 

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه