سفر امیر قطر به آمریکا و چند نکته

امیر قطر بناست 18 تیرماه به آمریکا سفر کرده و با ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. در این خصوص، نکاتی قابل ارائه است

سفر امیر قطر به آمریکا و چند نکته

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻امیر قطر بناست 18 تیرماه به آمریکا سفر کرده و با ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. در این خصوص، نکاتی قابل ارائه است؛

🔸دو سال قبل، وقتی عربستان و امارات متحده عربی به‌همراه مصر و بحرین در روابط خود با قطر تجدیدنظر کردند، ترامپ آشکارا جانب این چهار دولت را گرفت و بر قطر تاخت. ترامپ، دوحه را متهم به حمایت از تروریسم می‌کرد و چندین توئیتر علیه آن منتشر کرد. این رویکرد ترامپ البته چندان داوم نیاورد و قطر با خریدهای تسلیحاتی گسترده از آمریکا، رضایت نسبی ترامپ را جلب کرد.

🔸البته قطر علاوه بر خریدهای تسلیحاتی، لابی‌های خود را هم در آمریکا فعال کرد. تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا که با قطر تعامل نفتی داشت، با مواضع ترامپ همراه نبود و به نوعی حامی قطر بود. عربستان و امارات هم با اطلاع از این مسأله در تضعیف تیلرسون نقش داشتند (https://t.me/Tabyincenter/14228). با این وجود، قطر هم‌چنان به لابی‌گری ادامه داد.

🔸آمریکا چندین بار از اراده‌ی خود برای پایان دادن به بحران در روابط چهار کشور مذکور با قطر سخن گفته است. این مسأله حتی سوژه‌ی برخی از سفرهای منطقه‌ای مقامات آمریکایی نیز بوده است. آمریکا پس از مدتی از آغاز بحران، در پی انسجام‌بخشی به صف متحدان خود در منطقه علیه ایران بود. با این وجود، موفق نشد دو طرف بحران را همراه خود سازد، لذا به نظر می‌رسد در تلاش است تا منافعش را از نیاز دو طرف به خود، تأمین کند.

✔️مسائلی که در سفر امیر قطر به آمریکا طرح خواهد شد، اگرچه متنوع خواهد بود اما همه‌ی آن‌ها را باید در چارچوب تحکیم روابط دوحه و واشنگتن تلقی کرد؛ امری که مطلوب ریاض نیست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه