پیام‌های یک رزمایش!

بر اساس اعلام رسانه‌ها، در روزهای گذشته نیروهای آمریکایی به همراه اعضای گروه شبه نظامی موسوم به «مغاویر الثوره» وابسته به ارتش آزاد سوریه، در منطقه «التنف» واقع در مرز مشترک سوریه، عراق و اردن رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند. پرسش اما این است که برگزاری این رزمایش چه پیام‌هایی دارد.

پیام‌های یک رزمایش!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻بر اساس اعلام رسانه‌ها، در روزهای گذشته نیروهای آمریکایی به همراه اعضای گروه شبه نظامی موسوم به «مغاویر الثوره» وابسته به ارتش آزاد سوریه، در منطقه «التنف» واقع در مرز مشترک سوریه، عراق و اردن رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند. پرسش اما این است که برگزاری این رزمایش چه پیام‌هایی دارد.

🔸به صورت کلی با توجه به اهمیت منطقه التنف در مسیر اتصال زمینی ایران به سوریه، تا زمانی که آمریکایی‌ها در آن باشند، دسترسی ایران به مدیترانه از این مسیر دور از ذهن است. به نظر می‌‌رسد واشنگتن با این رزمایش، همزمان با افزایش تلاش‌های تهران برای برقراری مسیرهای مواصلاتی تهران-دمشق، خواسته تا پیام‌ روشنی برای ایران مخابره کند.

🔸مدت زیادی بود که تقریباً اخبار خاصی از منطقه راهبردی التنف منتشر نمی‌شد. با برگزاری این رزمایش و حجم و نوع سلاح‌های به کاررفته در آن، به نظر می‌رسد باید منتظر تحولات بعدی در این منطقه بود. رزمایش اخیر نشان می‌دهد به‌رغم وعده ترامپ برای خروج از سوریه، نیروهای آمریکایی حداقل در کوتاه‌مدت این منطقه راهبردی را ترک نمی‌کنند. اینکه چرا واشنگتن برای تحرکات نظامی خود، گروهی از ارتش آزاد این کشور را انتخاب کرده نیز حائز اهمیت است؛ آمریکا شاید به دنبال تسلیح و واگذاری این منطقه به نیروهای تحت حمایت خود است تا این منطقه را برای همیشه از خاک سوریه جدا کند.

🔸برگزاری این رزمایش به فاصله چند روز پس از نشست سه‌جانبه واشنگتن، مسکو و تل‌آویو در بیت‌المقدس، نشانه‌ای در نقطه مقابل اظهارات روسیه مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است. احتمالاً روس‌ها آگاهانه فاصله‌ای بین مواضع اعلامی و اعمالی خود ایجاد می‌کنند. شاید هم مسکو توان کنشگری بیشتری ندارند.

🔸نکته آخر اینکه برگزاری این رزمایش می‌تواند به معنای تداوم «حیات برهنه» آوارگان «الرکبان» در نزدیکی التنف باشد. مردمی که سیاست در خشن‌ترین شکل آن، زیست‌جهانشان را معنای دیگری داده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه