روزنامه فلسطینی: نتانیاهو رو به سقوط است

از زمان ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه، صفوف راست‌گراهای رژیم صهیونیستی مضطرب و به هم ریخته است و در مقابل، محافل رقیب نتانیاهو، شانسی واقعی برای ایجاد تغییر در مقابل خود می‌بینند.

روزنامه فلسطینی الایام در یادداشتی با عنوان «نتانیاهو رو به سقوط» شرایط داخلی رژیم صهیونیستی را زمینه‌ساز سرنگونی نتانیاهو در انتخابات پیش روی این رژیم عنوان کرد.

در این یادداشت آمده است: نخست وزیر اسرائیل قبل از سایران و بیشتر از آنها می‌داند که مردی اصولگرا نیست. نه «شهرک سازی» برای او اهمیتی دارد، نه امنیت اسرائیل و نه چیزی از این دست؛ بیشترین چیزی که برایش اهمیت دارد این است که روی کرسی نخست وزیری که هم اینک بر آن تکیه زده باقی بماند تا پس از دیوید بن گوریون، موسس رژیم صهیونیستی صاحب بلندترین دوره نخست وزیری این رژیم باشد در حالی که او خیلی شبیه حاکم مستبد یک دولت است تا شبیه نخست وزیر یک «دولت دموکراتیک».

به نوشته الایام، نتانیاهو در طول سال‌های حکومتش فردی کاملا شناخته شده، چه برای اسرائیلی‌ها، چه برای دیگران بود. کمترین توصیفی که می‌توان برای او کرد، این است که مردی دروغگو و حیله‌گر است. همین ننگ برایش کافی است که به لطف  تروریسم یهودی اسرائیلی، سکاندار اسرائیل شده است. تروریسمی که اسحاق رابین را ترور کرده و زمینه سقوط چپ گراها و به قدرت رسیدن مجدد راست‌گراها را فراهم کرد.
رجب ابوسریه نویسنده یادداشت تاکید کرد: نتانیاهو شخصیتی نیست که بر مبنای ارزیابی‌های عمومی بتوان مواضع او را پیش بینی کرد اما می‌توان رفتارهای او را بر مبنای آنچه قبلا انجام داده پیشظ بینی کرد. او در حال حاضر از آنچه یک ربع قرن بوده متفاوت است. هنگامی که از صلح دم می‌زد و پیمان «وای ریفر» را در زمان عرفات در 23 اکتبر 1998 امضا کرد و نیروهایش را طبق توافقی خاص از شهر الخلیل بیرون کشید.

الایام افزود: از همین رو مواضع و اظهارات امروز نتانیاهو هیچ ارزشی ندارد و قطب نمای مواضع او مطابق وضعیت عمومی منطقه و جهان و همچین وضعیت داخل اسرائیل و بالطبع وضعیت فلسطین تنظیم می‌شود.

الایام نوشت: این مرد یک سیاستمدار اسرائیلی محکوم به ملاحظات انتخاباتی است، قبل از آنکه محکوم به دیگر ملاحظات باشد. بخصوص در سال جاری که مجبور شده در مسیری دشوار قرار گرفته و برای بار دوم انتخابات برگزار شود، انتخاباتی که هنوز وی را در معرض سقوط قرار نداده اما در آن پیروز هم نبوده است، بلکه بر سر دو راهی قرار دارد که هر گام اضافه ناچیزی می‌تواند آن را کاملا از گردونه سیاست خارج کند.

این روزنامه ادامه داد: امروز نتیجه یکی از مهم ترین انتخابات در تاریخ اسرائیل بر اساس همه علائم  و ارزیابی‌ها یکی از دو احتمال موجود خواهد بود که هر دو برای نتانیاهو و حزب لیکود تلخ است یا نتیجه آن شبیه انتخابات آوریل گذشته خواهد بود یعنی با آویگدور لیبرمن و احزاب مذهبی کابینه تشکیل می‌دهد که نتانیاهو را بار دیگر به نقطه صفر بازخواهد گرداند یا کودتایی رخ می‌دهد و رقیب سیاسی او یعنی میانه و چپ گراها پیروز می‌شوند.

نویسنده تاکید کرد: این یعنی نتانیاهو، راست‌گراها و حزب لیکود در وضعیت خوبی نیستند به رغم اینکه شخص نتانیاهو و اردوی سیاسی او مورد حمایت بی سابقه و نامحدود آمریکا قرار دارد. همچنین به رغم هم ریختگی اوضاع جهان عرب و شکاف داخلی فلسطین و افول حزب کار که فقط در انتخابات نهم آوریل شش کرسی پارلمانی را کسب کرد در حالی که درانتخابات سال 1992 ، 44 کرسی را تصاحب کرده بود.

این روزنامه افزود: از زمان  ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه به رغم پیروزی اردوگاه راست‌گراها پس از بیست و یکمین انتخابات کنست، راست‌گراهای اسرائیل برای اولین بار پس از سال‌های متمادی مضطرب به نظر می‌آیند. در مقابل محافل رقیب نتانیاهو به نظر می‌رسد از شکست او در تشکیل کابینه هیجان زده شدند چون یک شانس واقعی را برای ایجاد تغییر در مقابل خود می‌بینند. میانه‌ها شامل ائتلاف ژنرال‌ها با حزب  «یش عتید» (آینده وجود دارد) به رهبری «یائیر لبید» هنوز از یکپارچگی برخوردارند تا جایی که نتانیاهو خودش نتوانست یک نماینده از آنها را قاپیده تا کابینه را تشکیل بدهد و مجبور شد تن به انتخابات جدیدی بدهد که برایش خطرهای بی شماری دارد.

 الایام آورده است: همچنین ضربه‌ای که حزب کار  در انتخابات خورده بود آن را بر آن داشت فورا وضعیت خود را بهبود بخشد از همین رو عمیر پرتس را جایگزین آوی گبای کرد و ایهود باراک هم که در مقام رقیب نتانیاهو ظاهر شد پس از اینکه او را در انتخابات سال 1999 شکست داده بود بار دیگر به گود سیاست بازگشت.

ابوسریه گفت: دو ماه دیگر تا موعد برگزاری انتخابات در اسرائیل باقی مانده است. اگر ورق برگردد و نتیجه انتخابات به سرنگونی نتانیاهو منتهی شود، دوست او دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مجبور خواهد شد دوره ریاست خود را با نخست وزیری دیگر تکمیل کند و چه بسا با یک برنامه سیاسی دیگر. آن زمان وضعیت ترامپ و تیم او که مسائلشان را طبق بقای نتانیاهو در قدرت ساماندهی کرده بودند چه می‌شود؟

این روزنامه افزود: این بار ترامپ هرگز نمی‌تواند کاری کند تا دوستش را از سقوط نجات دهد سقوطی که شاید قطعی نباشد اما بسیار محتمل است و حتی بیشتر از چیزی که سه ماه پیش تصورش می‌شد از همین رو نتانیاهو که می‌داند با همه آرای راست‌گراها از میان شهرک نشینان و افراطی‌ها و سکولارها پیروز شده است و می‌داند که به لطف شرایط چپ گراها و رقبایش قبلا پیروز بوده است، این بار وضعیت رقبایش بهتر شده و صفوف راست‌گراها هم برخلاف قبل از یکپارچگی و قدرت برخوردار نیست.

از همان روز نخست اعلام نتایج انتخابات پیشین معلوم شد که قدرت‌نمایی لیبرمن و حزب «اسرائیل خانه ما» در به چالش کشیدن نتانیاهو پایگاه مردمی آن را قوی‌تر کرد و به رغم همه کشمکش‌ها، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که قدرت دو اردوگاه در وضعیت قبلشان باقی می‌ماند یعنی 55 کرسی برای راست گراها و احزاب دینی و 45 کرسی برای میانه وچپ گراها و بیست کرسی دیگر هم یازده تای آن به عرب‌ها و 9 کرسی به لیبرمن تعلق می‌گیرد.

بنابراین تنها تغییر پیش‌بینی شده مهم و قطعی افزایش قدرت لیبرمن است که فقط پنج کرسی را تصاحب کرده بود این یعنی کلید کابینه آتی به دست لیبرمن است بخصوص که مواضع وی درباره قانون خدمت سربازی و مسئله غزه(مخالفت با آتش‌بس) روشن است.

در پایان با طرح این سوال که نتانیاهو چه می‌تواند برای اجتناب از سرنگونی خود انجام بدهد، آمده که لیبرمن آرای خود را از شهرک‌نشینان نزدیک نوار غزه تصاحب کرده بود، بنابراین آیا نتانیاهو می‌تواند دست به یک دیوانگی بزند؟ باید موضع او را طی هفته‌های آتی با دقت و اهتمام پیگیر بود.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه