چریک‌های کت‌و‌شلواری آمریکا

دیوید کوهن به عنوان یکی از افراد مهم و کلیدی در تحریم‌ها علیه ایران شناخته می‌شود و نقشی بسیار مهم در زمینه مبارزه مالی ایفا می‌کرد تا جایی که وی در کاخ سفید معروف به «بتمن مالی» است.

ایالات متحده آمریکا سالهاست جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است و در این کارزار فشار حداکثری هسته مرکزی اقدامات آمریکا ، وزارت خزانه داری می باشد که در حکم اتاق جنگ آمریکا عمل می نماید. اتاق جنگی متشکل از کارشناسانی که وظیفه سلاح سازی از ابزار مالی اعم از استفاده از سلطه دلار بر جهان، تحریم ها و امثالهم علیه مخالفان خود در سراسر جهان را دارند.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست».

لازمه مواجه در جنگ اقتصادی شناخت کامل از طرف متخاصم است، لذا در سلسه گزارش هایی به معرفی افراد شاخص اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری خواهیم پرداخت:

بخش دوم: دیوید کوهن «بتمن مالی» کاخ سفید

دیوید کوهن (David S. Cohen ) فارغ التحصیل دانشگاه کورنل (cornell) در سال 1985 و مدرسه حقوق ییل (yale) در سال 1989 است. کوهن در سال 1999 وارد وزارت خزانه داری شد و در اداره مشاورین ارشد مشغول به فعالیت شد. وی در این پست در تدوین بند سوم قانون میهن پرستی ایالات متحده که در سال 2001 وضع شد و در آن ابزار جدید وزارت خزانه داری برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم شکل گرفته بود، مشارکت داشت. کوهن پس از طی کردن پله های ترقی در این اداره به پست مشاور ارشد معاون وزیر رسید. وی در این پست مشاوره های مختلفی در زمینه مسائل حقوقی و سیاسی از جمله اقدامات ضد پولشویی و سیاست های تامین مالی سازمان های تروریستی به مقامات ارشد وزارتخانه می داد.

کوهن در دوره دولت بوش به مدت هفت سال در شرکت حقوقی ویلمر کالتر و در زمینه دادخواهی مدنی و کیفری، دفاع از مقررات بازرسی های حسابرسی و تقلب مالی و ضد پولشویی و تحریم فعالیت می کرد. وی همچنین مشاوره های گسترده ای به موسسات مالی از جمله بانک ها، شرکت های بورس و بیمه می داد.

کوهن در دولت اوباما و در می 2009 به وزارت خزانه داری بازگشت و به عنوان دستیار وزیر در امور مالی تروریسم منصوب شد. کوهن در منصب دستیار وزیر مسئول تنظیم و هماهنگی فعالیت های ضد تامین مالی تروریست ها و پولشویی بود.

وی در 30 ژوئن 2011 و پس از تایید سنای آمریکا ، معاون خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی شد و پس از آن در انتصابی غیرمنتظره معاون سازمان سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) شد.

کوهن در زمان تصدی معاون خزانه داری برای شناسایی سازمان ها و افرادی که تهدیدی برای امنیت ملی بودند، مستقیماً بر دو آژانس کلیدی نظارت داشت: یکی اداره کنترل دارایی خارجی (OFAC) و دیگری شبکه اجرایی جرایم مالی(FinCEN) . کوهن در توسعه و اجرای برنامه های تحریم های مالی علیه کشورهای ایران، روسیه و همچنین داعش، القاعده و دیگر سازمان های تروریستی نقش داشت.

دیوید کوهن به عنوان یکی از افراد مهم و کلیدی در تحریم های علیه ایران شناخته می شود و نقشی بسیار مهم در زمینه مبارزه مالی ایفا می کرد تا جایی که وی در کاخ سفید معروف به «بتمن مالی» است.

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این رابطه می گوید: «دیوید حضوری مرتب در جلسات سطح بالای کاخ سفید در موضوعات سوریه، اوکراین، ایران و ضد تروریسم دارد.»

مهمترین اقدام کوهن در وزارت خزانه داری اعمال تحریم علیه ایران، روسیه، سوریه و داعش بوده است. در زمینه تحریم ایران، وی سفرهای زیادی به کشورهایی نمود که با ایران تجارت داشتند تا آنها را راضی به تحریم ایران و عدم خرید نفت کند. در این زمینه وی مطالعات زیادی انجام داده و به طور دقیق شرایط و اوضاع اقتصادی ایران را بررسی و رصد می کرده است.

کوهن در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره توافق هسته ای با ایران مورخ 29 جولای 2014 می گوید: «ارزش ریال ایران از ژانویه 2012 تاکنون 50 درصد کاهش داشته است… تحریم های اعمالی ما از سال 2011 موجب شده است تا ایران نتواند به 120 میلیارد دلار از درآمد نفتی اش دسترسی داشته باشد، امری که برای رشد اقتصادی آنها حیاتی است… اقتصاد ایران هم اکنون 25 درصد کوچکتر شده است. در عین حال میزان تورم حدود 26 درصد است که هنوز می تواند بیشتر شود. این میزان تورم یکی از بالاترین نرخ ها در جهان است. بیکاری همچنان بالا است و ایران به سرمایه گذاری خارجی که برای افزایش رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت ها ضروری است، دسترسی ندارد.»

دیوید کوهن همچنین در سخنرانی در موسسه حقوق تجربی با عنوان «سیر تکامل قدرت مالی آمریکا» در سال ۲۰۱۴ راجع به اعمال تحریم ها علیه ایران گفت: «جای تعجب نیست که تاثیر این تحریم ها بر اقتصاد ایران فراگیر شده است: کسری بودجه و تورم آن به شدت افزایش یافته اند، ارزش پول ایران به شدت کاهش یافته است، سرمایه گذاری خارجی در آن خشکیده است، و کل فعالیت‌های اقتصادی را با رکود مواجه کرده است. مهمتر از همه، تحریم ها در راستای تامین اهداف سیاسی اساسی خود پیشرفته اند: آنها کمک کرده‌اند تا ایرانیان بر سر میز مذاکره بیایند، تا جایی که آنها در پی رهایی از تحریم حاضر شده اند گام هایی بردارند  که اطمینان حاصل شود که آنها نمی توانند سلاح هسته‌ای تولید کنند. ما هشدار‌های خاموشی به کشورها و شرکت هایی که هنوز علاقه مند به انجام کسب و کار هم با تحریم ایران هستند داده‌ایم. بیش از 90 نفر مشخص شده‌اند که به ایران برای فرار از تحریم‌ها کمک می‌کردند، و بیش از 350 میلیون دلار مجازات برای کسانی که تحریم‌ها را نقض کرده اند تحمیل شده است».

دیوید کوهن برخلاف روندهای مرسوم در آمریکا که معمولا معاون رئیس سازمان سیا از داخل این سازمان توسط رئیس جمهور انتخاب می شود، در سال 2015 از معاونت وزارت خزانه داری به سازمان سیا می رود  و در آنجا معاون رئیس سازمان سیا می شود. جان برنن، رئیس وقت سازمان سیا در بیانیه ای اعلام کرد: «کوهن اندوخته ارزشمندی از تجربیات در موضوعات متفاوتی را که ما بر روی آنها تمرکز کرده ایم را به سازمان می آورد. من چندین سال است که از نزدیک با وی همکاری دارم».

خوان زاراته، دستیار سابق وزیر خزانه داری و معاون مشاور امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش گفت: «انتخاب کوهن در این سمت نشان دهنده ابزار مالی در مجموعه امنیت ملی است. این مسئله نشان می دهد که مسائل مالی درحال حاضر تبدیل به قلب نهادهای امنیت ملی شده است.»

سناتور باب کورکر (نماینده جمهوری خواه از تنسی) رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا هم درباره کوهن گفت:«من احترام زیادی برای وی قائل هستم و اقدامات وی در زمینه تحریم های اقتصادی را مورد تحسین قرار می دهم».

دیوید کوهن یک شخص یهودی طرفدار رژیم صهیونیستی است و تمامی اقدامات تحریمی علیه ایران را با هماهنگی اسرائیل و محافل صهیونیستی انجام داده است و با لابی‌های صهیونیستی در آمریکا مانند بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD)، مرکز بلفر و مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS) همکاری دارد.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه