تخریب ظرف امنیت منطقه‌ای و تأثیر آن بر اصلاحات «بن سلمان»

پروژه 500 میلیارد دلاری و 26 هزار 500 کیلومتر مربعی شهر هوشمند «نیوم» عربستان که از ساحل دریای سرخ تا بخش‌هایی از خاک مصر و اردن در خلیج عقبه را شامل و به عنوان نماد جاه‌طلبی‌ و آرمان‌گرایی محمدبن سلمان از آن یاد می‌شد، اکنون متأثر از فضای حاکم بر روابط اردن و عربستان دچار رکود شده است.

تخریب ظرف امنیت منطقه‌ای و تأثیر آن بر اصلاحات «بن سلمان»

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻پروژه 500 میلیارد دلاری و 26 هزار 500 کیلومتر مربعی شهر هوشمند «نیوم» عربستان که از ساحل دریای سرخ تا بخش‌هایی از خاک مصر و اردن در خلیج عقبه را شامل و به عنوان نماد جاه‌طلبی‌ و آرمان‌گرایی محمدبن سلمان از آن یاد می‌شد، اکنون متأثر از فضای حاکم بر روابط اردن و عربستان دچار رکود شده است.

🔸روحیه جاه‌طلبی «بن سلمان» و بی اعتنائی به اقتضائات امنیتی، سیاسی و رفتاری در منطقه متلاطم غرب آسیا سبب شد تا پروژه‌های مدنظر وی نیز با واقعیات امنیتی و سیاسی همخوانی نداشته باشد.

🔸امنیت، ظرف لازم و حذف ناشدنیِ تفکر توسعه و اراده‌ی پیشرفت بوده و به مثابه صدفی نفوذ ناپذیر ضامن شکل‌گیری و بقای دستاوردهاست. اما محمدبن سلمان به جای حفظ این مبنای مطمئن، با اقدامات و تصمیمات غیر معقول در راستای تخریب هرچه بیشتر ظرف شکننده امنیت در غرب آسیا گام برداشت.

🔸ولیعهد جوان سعودی که اصلاحات اقتصادی- فرهنگی را برگ برنده خود برای ترقی و بقاء در عرصه قدرت و حاکمیت می‌دانست، با سطحی نگری و بی اعتناء به اقتضائات کنونی منطقه‌، سعی داشت رویکرد توسعه‌ و پیشرفت را در سایه خودسری و زورگویی و البته با تکیه بر اعتبار و پایگاه تاریخی عربستان در میان همسایگان عرب دنبال کند، اما از این نکته غافل بود که جمع این دو گزینه متضاد در فضای کنونی غرب آسیا محال بوده و هر گونه موفقیتی مستلزم مردم‌داری و مروت با دوستان است.

🔸فقدان توجیه اقتصادی طرح‌های کلان اصلاحی در عربستان، عدم تحقق سرمایه‌گذاری کلان پیش بینی شده و توقف واگذاری بخشی از سهام آرامکو برای تأمین مالی سند چشم انداز در کنار نارضایتی برخی متحدین سنتی عربستان از سیاست‌های جدید ریاض، موفقیت رویکرد آرمان‌گرایی و اصلاحی بن سلمان را بیش از هر زمان دیگری کمرنگ یا به عبارتی ناممکن ساخته است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه