حماس؛ راه دمشق از تهران می‌گذرد؟

هیئتی عالی‌رتبه از مقامات حماس، عصر شنبه عازم تهران شد. آن‌گونه که وبگاه عربی‌21 مدعی شده، این سفر بنا به دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران و برای تقویت روابط دوجانبه با حماس صورت گرفته است.

حماس؛ راه دمشق از تهران می‌گذرد؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻هیئتی عالی‌رتبه از مقامات حماس، عصر شنبه عازم تهران شد. آن‌گونه که وبگاه عربی‌21 مدعی شده، این سفر بنا به دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران و برای تقویت روابط دوجانبه با حماس صورت گرفته است. در خصوص این سفر، نکاتی وجود دارد که آن را حائز اهمیت می‌سازد؛

🔸اسماعیل هنیه در کنفرانس خبری خود ضمن مهم‌ شمردن این سفر، گفت که منتظر نتایج مهمی از آن است. او هم‌چنین در خصوص برقراری مجدد رابطه با دولت سوریه نیز سخن گفت. هنیه، تصمیم حماس برای خروج از دمشق را تصمیمی سازمانی دانست که ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته بود. او تاکید کرد که اگر تصمیمی برای بازیابی روابط نیز اتخاذ شود، سازمانی خواهد بود. هنیه هم‌چنین ضمن آرزوی برقراری آرامش در سوریه، تاکید کرد که حماس در امور داخلی سوریه مداخله نکرده و نخواهد کرد.

🔸چندی قبل محمود الزهار، یکی از چهره‌های برجسته حماس در گفتگو با وبگاه النهضته النیوز، ضمن انتقاد از حماس برای خروج از سوریه در سال 2012، بر ضرورت ارتباط‌گیری با دولت‌هایی که مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند، تاکید کرد. به نظر می‌رسد اظهارات هنیه، به نوعی برای تعدیل سخنان الزهار قابل تفسیر است.

🔸واقعیت این است که دمشق، عملکرد حماس طی بحران سوریه را سیاه می‌داند. حماسی‌ها اما این ارزیابی را با این شدت نمی‌پذیرند. هنیه حتی در کنفرانس خبری‌اش به این مساله نیز اشاره کرده و از تحرکات حماس در ابتدای بحران برای حفاظت از سوریه و امنیتش گفته است؛ ادعایی که برخی منابع مطلع ایرانی نیز آن را تائید کرده اند. در مجموع اما شکی نیست که عملکرد حماس در بحران سوریه بی‌طرفانه نبود.

🔸ضرورت‌های مسلّمی برای بازیابی و هم‌گرایی روابط حماس و دمشق وجود دارد. اما به نظر می‌رسد تنها بازیگری که می‌تواند در این حوزه موثر واقع شود و به تنش‌زدایی میان دو طرف بپردازد، جمهوری اسلامی ایران است. پشت‌پرده‌ی اظهارات دیپلماتیک حماسی‌ها نیز نیازی مبرم بر بهبود روابط با دمشق قرار دارد. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که راه دمشق از تهران می‌گذرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه