تنگۀ هرمز همچنان مهمترین گلوگاه جهان

فارن افرز در مقاله ای به اهمیت اقتصادی و امنیتی تنگه هرمز پرداخته و به ایالات متحده این نکته را گوشزد می‌کند که اهمیت خلیج فارس برای آمریکا تنها نفت این منطقه نیست.

 

❇️ فارن افرز در مقاله ای به اهمیت اقتصادی و امنیتی تنگه هرمز پرداخته و به ایالات متحده این نکته را گوشزد می‌کند که اهمیت خلیج فارس برای آمریکا تنها نفت این منطقه نیست.

⏪ این نشریه می نویسد: ایران از تاریخ آموخته است که موثرترین استراتژی، برای مذاکره‌ای بهتر و پایان دادن به تحریم‌های فلج کننده، نه یک درگیری بی‌درنگ بلکه بهانه‌گیری است. ایران قایق‌های کوچک و سبک وزن را برای آزار تانکرهای بزرگ و کشتی‌های حمل بار و حمله به آنها می‌فرستد.

⏪ فارن افرز در ادامه ایالات متحده را سرزنش می‌کند که با فروش اسلحه به شرکای خود در خلیج فارس، سوق دادن کشورهایی مانند قطر به سوی ایران و اجازه به سعودی‌ها جهت دخالت در جنگ داخلی یمن، به دنبال سودهای کوتاه مدت است و به امنیت منطقه توجه لازم را ندارد.

⏪ این نشریه می افزاید آمریکا به دلیل چیزی بیش از نفت به امنیت خلیج فارس وابسته است. میزان حجم تجارت عبوری از تنگۀ هرمز به سرعت افزایش یافته است. پایگاه های دریایی که آمریکا در بحرین و قطر سرمایه‌گذاری کرده است از لحاظ مسیر دریایی به تنگۀ هرمز وابسته هستند. همچنین با افزایش احتمال درگیری هسته‌ای، متعاقب افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، دینامیک امنیتی منطقه در حال تغییر است. تنگۀ هرمز باارزش ترین و درعین حال آسیب‌پذیرترین دریچۀ تجاری و دریایی باقی خواهد ماند، بدون توجه به اینکه قیمت نفت چه مقدار کاهش پیدا کند.

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/articles/2019-07-17/why-strait-hormuz-still-worlds-most-important-chokepoint)

ارسال دیدگاه