نیکلاس برنز: ترامپ بزرگترین تهدید برای ناتو است

معاون وزارت خارجه آمریکا در دولت «جورج بوش» با اشاره به رویکردهای ترامپ در قبال متحدان آمریکا، گفت ترامپ بزرگترین تهدید برای ناتو است.

«نیکلاس برنز» معاون وزارت خارجه آمریکا در دولت «جورج بوش»، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را بزرگترین تهدید برای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواند.

این دیپلمات برجسته و استاد دانشگاه «هاروارد» که هفته گذشته در نشستی به میزبانی اندیشکده «اسپن» صحبت می‌کرد، در مورد رفتار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با کشورهای هم‌پیمان، گفت: «ترامپ در قبال ژاپن و کره جنوبی بی‌ملاحظه بوده و با آن‌ها رفتار درستی نداشته است. او رابطه‌اش با “شی جینپینگ” [رئیس‌جمهور چین] و “کیم جونگ اون” [رهبر کره شمالی] را در اولویت قرار داده است.»

برنز افزود: «و در ارتباط با ناتو. من به عنوان فردی که در یک دولت جمهوری‌خواه، در دولت جورج دابلیو بوش، سفیر بوده‌ام، [می‌گویم که] او اروپا را یک رقیب می‌انگارد. این رئیس‌جمهور، یک یکجانبه‌گرا است و معتقد است که ایالات متحده واقعا باید در دنیا تنها عمل کند.»

او ادامه داد: «او برای ائتلاف ما، مخرب بوده است. بزرگترین مسئله‌ای که اروپا با آن روبروست، تهاجم پوپولیست‌های ضددموکراسی، به دموکراسی است. رئیس‌جمهور جانب [ماتئو] سالوینی [معاون نخست‌وزیر ایتالیا] رهبر فاشیست [حزب] لیگ را گرفته است، جانب ویکتور اوربان رهبر تمامیت‌خواه مجارستان و جانب دولت [راستگرای] مجارستان را گرفته است. او دائما تلاش کرده است تا آنگلا مرکل [صدر اعظم آلمان] و ترزا می [نخست‌وزیر سابق انگلیس] را تضعیف کند. او امروز علیه شهردار لندن توییت کرد.»

برنز افزود: «او در ارتباط با ائتلاف ناتو، ضعیف‌ترین رئیس‌جمهوری است که ما تاکنون داشته‌ایم و بزرگترین تهدید برای این ائتلاف است.»

ترامپ در سال ۲۰۱۶، در جریان رقابت‌های انتخاباتی، ناتو را ائتلافی «منسوخ» توصیف کرد. او بعد از رسیدن به کاخ سفید هم، هرچند گفت از ناتو حمایت می‌کند، اما تأکید کرد که کشورهای عضو این پیمان باید هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. او بارها ادعا کرده است که واشنگتن دارد برای امنیت اتحادیه اروپا هزینه می‌کند و کشورهای اروپایی از تأمین هزینه‌های ناتو شانه خالی می‌کنند.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه