بحرین؛ نقش نیابتی برای تضمین بقا

این‌که اگر حمایت‌های عربستان سعودی از رژیم آل‌خلیفه نباشد، این کشور به دلیل خالی‌بودن از مؤلفه‌های قدرت، کم‌ترین توانی برای کنش‌گری در سطح منطقه‌ای و حتی تا حدی در سطح داخلی را نخواهد داشت، گزاره‌ای است که مورد تأیید بسیاری از تحلیل‌گران است.

بحرین؛ نقش نیابتی برای تضمین بقا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻این‌که اگر حمایت‌های عربستان سعودی از رژیم آل‌خلیفه نباشد، این کشور به دلیل خالی‌بودن از مؤلفه‌های قدرت، کم‌ترین توانی برای کنش‌گری در سطح منطقه‌ای و حتی تا حدی در سطح داخلی را نخواهد داشت، گزاره‌ای است که مورد تأیید بسیاری از تحلیل‌گران است. اکنون اما منامه هم‌چنان مورد حمایت ریاض است و فعال‌تر از همیشه. در خصوص رفتارهای این روزهای بحرین می‌توان برخی نکات را طرح کرد؛

🔸مستند اخیر الجزیره در خصوص روابط بحرین و برخی گروه‌های تروریستی تکفیری، بیان‌گر آن است که بحرین در ایجاد و تشدید روندهای خرابکارانه در برخی کشورهای منطقه اثرگذار است.

🔸بحرین نقشی پیشرو و خط‌شکن در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارد. میزبانی نشست اقتصادی طرح معامله قرن، اظهارات مثبت و پی‌درپی وزیر خارجه این کشور در خصوص اسرائیل، حمله به گروه‌های مقاومت و … بخشی از کنش‌گری‌های منامه در این چارچوب است.

🔸بحرین در قبال ایران هم یکی از بازیگرانی است که معمولاً سریع‌ترین و شدیدترین مواضع را اتخاذ می‌کند. به‌عنوان نمونه، پس از دیدار هیئتی از حماس با رهبر معظم انقلاب اسلامی، اولین واکنش رسمی با بار منفی، از سوی بحرین صورت گرفت.

✔️ رژیم آل‌خلیفه بقای داخلی خود را به حمایت‌های خارجی گره زده است و به‌خوبی می‌داند که باید بهای کسب این حمایت‌ها را بدهد. بر همین اساس، به کنش‌گری نیابتی از عربستان در منطقه می‌اندیشد تا حمایت‌های ضامن بقای خود را هم‌چنان حفظ کند. اگر جز این بود، بحرین نه مولفه‌های قدرت برای کنش‌گری منطقه‌ای را داراست و نه مشکلات داخلی اجازه چنین تمرکزی را به او می‌دهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه