حضور نظامی آمریکا در عربستان؛ اهداف و اولویت‌ها

اقدام آمریکا در باز استقرار یک تیم 500 نفره از نیروهای خود در پایگاه هوایی شاه‌زاده سلطان در 80 کیلومتری پایتخت عربستان، گمانه‌زنی‌های متفاوتی را از اهداف احتمالی این تصمیم در پی داشته است.

حضور نظامی آمریکا در عربستان؛ اهداف و اولویت‌ها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اقدام آمریکا در باز استقرار یک تیم 500 نفره از نیروهای خود در پایگاه هوایی شاه‌زاده سلطان در 80 کیلومتری پایتخت عربستان، گمانه‌زنی‌های متفاوتی را از اهداف احتمالی این تصمیم در پی داشته است. به رغم تمرکز بیشتر تحلیل‌ها بر افزایش تنش میان تهران-واشنگتن و ضرورت حفاظت از امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان دلایل حضور مجدد نظامی آمریکا در عربستان، اما اولویت‌های ناگفته و البته پررنگ‌تری برای این اقدام قابل طرح است:

🔸ارسال پیام اطمینان بخش به ریاض مبنی بر عزم جدی واشنگتن برای حمایت از متحد خود در برابر تبعات ناشی از خروج امارات از یمن و حملات پیاپی پهپادی-موشکی انصارالله به تأسیسات حیاتی عربستان یکی از این دلایل است.

🔸حفظ پایگاه و قدرت مانور واشنگتن در معادلات غرب آسیا، ممانعت از شکل‌گیری روزنه نفوذ و فضای بازیگری روسیه در صحنه یمن که به طور جدی به دنبال ایفای نقش میانجی بین انصارالله-ریاض و تقویت حضور خود در منطقه است نیز در این چارچوب قرار دارد.

🔸عبور مداوم پهپادها و موشک‌های انصارالله از سپر دفاع موشکی پاتریوت در عربستان از دو عامل: 1- ضعف اپراتورها و کارشناسان نظامی عربستان 2- حفره‌های راداری و امنیتی سامانه پاتریوت ناشی می‌شود. شاید ریاض بتواند با تقویت سیستم راداری و واگذاری مدیریت مستقیم سامانه به کارشناسان آمریکایی این نقیصه را تا حدودی ترمیم کند، به ویژه که احتمال گسترش دامنه حملات به ریاض در آینده نزدیک افزایش یافته است.

🔸تنهایی بن‌سلمان در صحنه‌ی یمن و افزایش احتمال شکست ریاض در این جنگ، ضمن تبعات منفی منطقه‌ای و بین‌المللی، پیامدهای سیاسی-اجتماعی داخلی را نیز متوجه بن‌سلمان و آینده سیاسی وی خواهد کرد. بنابراین در سایه پیام ولیعهد سعودی به آمریکایی‌ها مبنی بر این‌که «تا در کنار ما هستید با شما خواهیم ماند»، تضمین آینده سیاسی وی برای ورود به کاخ پادشاهی و ممانعت از گرایش متحد سنتی واشنگتن به سمت قدرت‌های رقیب ضروری و تعیین کننده خواهد بود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه