وضعیت رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا در آستانۀ دومین مناظره نامزدها

پس از مناظره اول رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات، نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند که چهار کاندیدا خود را از دیگر رقبا، جدا کرده و رقابت اصلی را برای انتخاب نامزد نهایی شکل داده‌اند. جو بایدن معاون سابق رئیس‌جمهور، همچنان پیشتاز است.

وضعیت رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا در آستانۀ دومین مناظره نامزدها

✍️ #تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝 پس از مناظره اول رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات، نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند که چهار کاندیدا خود را از دیگر رقبا، جدا کرده و رقابت اصلی را برای انتخاب نامزد نهایی شکل داده‌اند. جو بایدن معاون سابق رئیس‌جمهور، همچنان پیشتاز است. پس از وی، الیزابت وارن، برنی سندرز و کامالا هریس رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با نگاه به سابقه و برنامه‌های این چهار نامزد، می‌توان گفت از لحاظ گفتمانی، بایدن و هریس به یکدیگر نزدیک هستند و سندرز و وارن نیز شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. به نظر می‌رسد در حال حاضر، بحث‌ها و رقابت‌های درون گفتمانی بیش از هر موضوع دیگری بر کارزارهای تبلیغاتی حزب دموکرات، سایه انداخته است.

💡تحلیل و ارزیابی

گفتمان بایدن-هریس

✳️ در میان کاندیداهای پیشتاز حزب دموکرات، بایدن علاوه براینکه در بین افراد میانسال و پیر آرای قابل توجهی دارد، میان رای دهندگان سیاه‌پوست نیز از نظر محبوبیت با فاصله، بالاتر از سایر کاندیداها قرار دارد و هریس نیز که خود سیاه‌پوست است با عِلم به همین مسئله حملات خود را در مناظرۀ اول پیرامون مسائل نژادی متوجه بایدن کرد، بدین دلیل که گمان می‌کند او تنها کسی است که می‌تواند بایدن را در این زمینه با چالش مواجه سازد. نظرسنجی‌های پس از مناظره اول نیز نشان می‌دادند که او توانسته است برخی از آرای سیاه‌پوستان را به سمت خود جذب کند. با این‌وجود بایدن همچنان آرای پایداری میان این قشر از جامعۀ آمریکا دارد که یکی از دلایل آن می‌تواند وجود هشت سال سابقۀ معاونت‌اولیِ تنها رئیس‌جمهور سیاه‌پوست تاریخ آمریکا باشد. دلیل دیگر این است که از نظرآنها بایدن در مقایسه با سایر نامزدهای دموکرات، احتمال بیشتری برای پیروزی بر ترامپ دارد.

گفتمان سندرز-وارن

✳️ چالش دیگر در بین نامزدهای مطرح دموکرات، میان برنی سندرز و الیزابت وارن وجود دارد. سندرز محبوبیت بالایی میان جوانان و به ویژه دانشجویان دارد و در زمینۀ سیاست‌های اجتماعی طرح‌های « بیمه برای همه» و «تحصیل رایگان دانشگاهی» که او مطرح کرده است از اقبال بالایی در سطح اجتماع برخوردار است. وارن با ارائۀ برنامه‌هایی تقریبا مشابه با سندرز سعی در جذب آرای سندرز در میان جوانان و رای‌دهندگانِ علاقه‌مند به برنامه‌های مبتنی بر رفاه اجتماعی دارد. وارن با عملکرد قدرتمند و دفاع بهتر از این برنامه‌ها در مناظرۀ اول، توانسته است بخشی از آرای سندرز را به سمت خود جذب کند.

📌 بنابراین با دو جبهۀ قدرتمند در درون حزب دموکرات روبه‌رو هستیم. یک طرف بایدن و هریس پایگاه رای خاص خود را در درون حزب دارند و متمایل به جناح راست میانه و رهبران حزب هستند. در طرف دیگر سندرز و وارن هستند که با سیاست‌های چپ‌گرایانۀ خود برای جذب بیشتر آرای جوانان با یکدیگر رقابت می‌کنند. به نظر می‌رسد این جبهه‌بندی در مناظرۀ دوم رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات ادامه داشته باشد.

✍️ #تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

♨️ جدیدترین مطالب رصدی – تحلیلی پیرامون رقابت های انتخاباتی آمریکا را با هشتگ #انتخابات_2020_آمریکا در کانال اندیشکده راهبردی تبیین دنبال کنید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه