سرنوشت اسکاتلند در صورت برگزیت بدون توافق

بوریس جانسون در روزهای اخیر به اسکاتلند سفر و با نیکولا استرجن وزیراول اسکاتلند در مورد شرایط خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا مذاکره کرد. در جریان این سفر، گروهی از اسکاتلندی‌ها به بوریس جانسون به علت مواضعش در مورد خروجِ در صورت لزوم بدون توافق از اتحادیۀ اروپا اعتراض کردند.

سرنوشت اسکاتلند در صورت برگزیت بدون توافق

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝 بوریس جانسون در روزهای اخیر به اسکاتلند سفر و با نیکولا استرجن وزیراول اسکاتلند در مورد شرایط خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا مذاکره کرد. در جریان این سفر، گروهی از اسکاتلندی‌ها به بوریس جانسون به علت مواضعش در مورد خروجِ در صورت لزوم بدون توافق از اتحادیۀ اروپا اعتراض کردند. حال گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال جدایی اسکاتلند از بریتانیا در صورت خروجِ بدون توافق قوت گرفته است.

💡تحلیل و ارزیابی

✍️ مردم اسکاتلند در رفراندوم 2016، به طور قاطع به ماندن در اتحادیۀ اروپا رای دادند و هم‌اکنون نیز اکثریت اسکاتلندیها به ماندن در اتحادیۀ اروپا تمایل دارند. ضمنأ حزب محافظه‌کار به طور سنتی در اسکاتلند محبوبیت اندکی دارد و موضع بوریس جانسون مبنی بر احتمال خروج بدون توافق از اتحادیۀ اروپا بر این عدم محبوبیت در شرایط فعلی افزوده است. افکار عمومی اسکاتلند با این گرایش خود، رهبران اسکاتلند را به ماندن در اتحادیۀ اروپا تشویق می‌کنند. با خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیۀ اروپا، احتمالأ نارضایتی مردم اسکاتلند از دولت بریتانیا افزایش پیدا خواهد کرد و فضای کلی اسکاتلند به سمت جدایی از بریتانیا خواهد رفت.

✍️ حزب ملی اسکاتلند، یکبار در سال 2014 رفراندوم جدایی از بریتانیا را برگزار کرد اما شکست خورد. به نظر می‌رسد در صورت خروج بدون توافق بریتانیا، حزب ملی اسکاتلند روند برگزاری رفراندوم جدایی از بریتانیا را دوباره به جریان خواهد انداخت تا شرایط الحاق مجدد به اتحادیۀ اروپا را فراهم کند. اگر در گذشته دولت بریتانیا اختیاراتی به اسکاتلند برای ارتباط مستقیم با اتحادیۀ اروپا تفویض می‌کرد درخواست‌ها برای جدایی از بریتانیا به شدت کاهش پیدا می‌کرد. با این شرایط به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که می‌تواند مانع برگزاری رفراندوم مجدد جدایی اسکاتلند شود برگزیتی خواهد بود که بریتانیا را در بازار اتحادیۀ اروپا حفظ کند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه