اولین شب از دومین مناظرۀ نامزدهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات آمریکا؛ حاکم‌بودن فضای «تغییر ساختاری» بر فضای مناظره

ده نفر از نامزدهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات سه شنبه شب به وقت آمریکا در شهر دیترویت ایالت میشیگان رودرروی‌ یکدیگر قرار گرفتند. بخش عمدۀ این مناظره به بحث‌های داخلی و موضوعاتی مانند برنامه‌های خدمات درمانی، هزینه‌های دانشگاهی، بحران مهاجران و شکاف‌های نژادی، جنسیتی و طبقاتی اختصاص داشت.

اولین شب از دومین مناظرۀ نامزدهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات آمریکا؛ حاکم‌بودن فضای «تغییر ساختاری» بر فضای مناظره

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

✍️ ده نفر از نامزدهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات سه شنبه شب به وقت آمریکا در شهر دیترویت ایالت میشیگان رودرروی‌ یکدیگر قرار گرفتند. بخش عمدۀ این مناظره به بحث‌های داخلی و موضوعاتی مانند برنامه‌های خدمات درمانی، هزینه‌های دانشگاهی، بحران مهاجران و شکاف‌های نژادی، جنسیتی و طبقاتی اختصاص داشت.

✍️به نظر می‌رسد چهار نفر از نامزدها عملکرد بهتری نسبت به سایر نامزدها داشته‌اند. برنی ‌سندرز، الیزابت وارن، ماریان ویلیامیون و پیت بوتیجیج. برنی سندرز که با آمادگی بهتری نسبت به مناظرۀ پیشین، از برنامه‌های خود در زمینۀ بیمه برای تمام افراد و تحصیل رایگان دفاع کرد بار دیگر موضع خود مبنی بر لزوم تغییر ساختاری در حاکمیت ایالات متحده را تکرار کرد. الیزابت وارن نیز که برنامه‌های تا حدود زیادی مشابه با برنی سندرز دارد پیام قالب کارزار انتخاباتی خود مبنی بر مبارزه با فساد حاکم بر واشنگتن را بازگو کرد. با عملکرد خوب وارن در این مناظره، اما به نظر می‌رسد برنی سندرز توانست با قاطعیت بیشتری برنامه‌های خود را مطرح کند.

✍️ نامزد دیگری که توانست به طور غیرمنتظره‌ای خود را در مناظره مطرح کند ماریان ویلیامسون بود. وی که یک نویسنده است و سابقۀ چندانی در سیاست ندارد، پیام اصلی خود در این مناظره را مقابله با بی‌عدالتی و فساد اقتصادی قرار داد و توانست با قدرت از مواضع خود دفاع کند. عملکرد قوی این سه نامزد، که هر سه از برنامه‌های به اصطلاح «پیشرو» و مبتنی بر تغییر ساختاری حمایت می‌کنند فضای غالب مناظره را متفاوت با مشی سابقأ محافظه‌کارانۀ حزب دموکرات، قرار داد.

✍️ در مقابل این سه نامزد، پیت بوتیجیج 37 ساله را می‌توان نام برد که سعی کرد خود را به جریان غالب رهبری حزب نزدیک نشان داده و مواضعی اتخاذ کند که در تضاد با برنامه‌های سندرز و وارن قرار‌ می‌گیرد. بوتیجیج که بعضی کارشناسان وی را از رهبران آیندۀ حزب دموکرات می‌دانند در این مناظره گفت: «اگر ما دستورکار چپ‌گرا اتخاذ کنیم، جمهوری‌خواهان به ما خواند گفت سوسیالیست‌های دیوانه». با عملکرد مطلوب بوتیجیج، به نظر می‌رسد وضعیت وی میان رای‌دهندگان دموکرات بهبود پیدا کند. وی تا حدودی پایگاه رای مشترکی با جو بایدن دارد.

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

♨️ جدیدترین مطالب رصدی – تحلیلی پیرامون رقابت های انتخاباتی آمریکا را با هشتگ #انتخابات_2020_آمریکا در کانال اندیشکده راهبردی تبیین دنبال کنید.

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه