تطمیع برای انتقال سفارت به قدس!

اسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اخیراً طرحی را برای تشویق کشورهای مختلف برای انتقال سفارتخانه‌های خود از تل‌آویو به قدس اشغالی ارائه داده است. در پیش‌نویس این طرح، مبلغ 50 میلیون شیکل (حدود 15 میلیون دلار) به عنوان کمک مالی به کشورهایی که سفارت خود را به قدس منتقل کنند، در نظر گرفته شده است.

تطمیع برای انتقال سفارت به قدس!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اخیراً طرحی را برای تشویق کشورهای مختلف برای انتقال سفارتخانه‌های خود از تل‌آویو به قدس اشغالی ارائه داده است. در پیش‌نویس این طرح، مبلغ 50 میلیون شیکل (حدود 15 میلیون دلار) به عنوان کمک مالی به کشورهایی که سفارت خود را به قدس منتقل کنند، در نظر گرفته شده است. در خصوص این طرح، ذکرچند نکته ضروری است:

🔸در سال 1980 اسرائیل قانونی تصویب کرد که به موجب آن قدس به عنوان پایتخت این رژیم تعیین شد. شورای امنیت سازمان ملل این تصمیم را نقض حقوق بین الملل اعلام کرد. با تصمیم ترامپ برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو نیز مجمع عمومی سازمان ملل این تصمیم را «بی‌اثر و پوچ» اعلام کرد.

🔸بعد از آمریکا تنها گواتمالا و پاراگوئه سفارت خود را به قدس منتقل کرده اند اما بواسطه تلاش‌های گسترده رژیم صهیونیستی کشورهایی مانند کوزوو، اسلواکی، رومانی، هندوراس و برزیل تنها در حال بررسی انتقال سفارت خود به قدس اشغالی هستند.

🔸اسرائیل کاتس از وقتی که به عنوان وزیر خارجه منصوب شده، دریافته که برخی کشورها موافقت اولیه خود را با انتقال سفارتشان به قدس اشغالی اعلام کرده‌اند اما خواستار امتیازاتی در مقابل این اقدامشان هستند. غالباً این کشورها درصدد کسب کمک در زمینه توسعه و اقتصاد و تقویت روابط خود با آمریکا هستند.

🔸این طرح می تواند کشورهای کوچک و فقیری که رابطه چندانی با جهان اسلام ندارد را تشویق به تأسیس سفارت در قدس کند. اما آنچه قبح این کار را نزد بسیاری از کشورها می‌شکند همکاری برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و حرکت به سوی عادی‌سازی روابط با آن است.

✔️از آنجا که خواست و هدف کشورهایی که به دنبال انتقال سفارت خود به قدس هستند غالباً منافع اقتصادی است، تهدید کشورهای جهان اسلام به قطع روابط اقتصادی با چنین کشورهایی می‌تواند عاملی بازدارنده در این راستا باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه