پیشنهاد تشکیل دو ائتلاف دریایی در خلیج فارس توسط بریتانیا و آمریکا؛ همراهی‌ها و مخالفت‌ها

در چند ماه اخیر تنش‌های میان ایران و کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها در خلیج فارس و تنگۀ هرمز افزایش یافته است و حوادثی نیز برای چند نفتکش سعودی، اماراتی، نروژی و ژاپنی به وقوع پیوسته است. اما با توقیف نفتکش ایرانی در تنگۀ جبل‌الطارق توسط بریتانیا و توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگۀ هرمز توسط ایران، تنش‌ها وارد مرحلۀ جدیدی شد.

پیشنهاد تشکیل دو ائتلاف دریایی در خلیج فارس توسط بریتانیا و آمریکا؛ همراهی‌ها و مخالفت‌ها

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

✍️ در چند ماه اخیر تنش‌های میان ایران و کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها در خلیج فارس و تنگۀ هرمز افزایش یافته است و حوادثی نیز برای چند نفتکش سعودی، اماراتی، نروژی و ژاپنی به وقوع پیوسته است. اما با توقیف نفتکش ایرانی در تنگۀ جبل‌الطارق توسط بریتانیا و توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگۀ هرمز توسط ایران، تنش‌ها وارد مرحلۀ جدیدی شد. بریتانیا، پس از آن، قصد خود برای ایجاد ائتلافی از کشورهای اروپایی جهت تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس را اعلام کرد که ایران آن را حاوی پیامی خصمانه عنوان کرده است. البته پیش از آن نیز آمریکا پیشنهاد تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از تنگۀ هرمز و تنگۀ باب‌المندب را مطرح کرده بود. این دو پیشنهاد با واکنش‌های مختلفی از سوی کشورهای جهان مواجه شده است.

✍️ اغلب کشورهای اروپایی اعلام کردند تمایلی به همراهی با ائتلاف پیشنهادی آمریکا ندارند و از این جهت شکافی بین آمریکا و اروپا به وجود آمد. به طور مشخص، وزیر خارجۀ آلمان گفته است: « اقدامات ما دربارۀ تنگۀ هرمز باید دارای نمادی اروپایی باشد و در راهبرد فشار حداکثری که آمریکا در حال اجرای آن است، شرکت نمی‌کنیم.» کشورهای غیراروپایی نیز حمایت چندانی از طرح آمریکا به عمل نیاورده‌اند. تنها کرۀ جنوبی حمایت اولیۀ خود را از پیوستن به ائتلاف آمریکایی اعلام کرده است در حالی که ژاپن گفته است برنامه‌ای برای این منظور ندارد.

✍️پس از توقیف نفتکش بریتانیا، این کشور به فکر تشکیل ائتلافی دریایی از کشورهای اروپایی در خلیج‌فارس افتاد. با وجود اینکه در ابتدا کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و دانمارک تمایل خود را جهت ایجاد چنین ائتلافی ابراز کردند اما شواهد گویای آن است که اختلافات اساسی در تشکیل این ائتلاف میان کشورهای اروپایی وجود دارد. فرانسه اخیرأ اعلام کرد که همکاری خود در این ائتلاف احتمالی را به تبادل اطلاعات، محدود خواهد کرد. به نظر می‌رسد حتی خود بریتانیا نیز پس از روی کارآمدن بوریس جانسون، از موضع پیشین خود عقب‌نشینی کرده و طبق پیش‌بینی برخی کارشناسان به مواضع آمریکا نزدیک شده است. وزارت خارجۀ این کشور اعلام کرده است که یک ائتلاف دریایی با مشارکت اروپا اما تحت حمایت آمریکا بهترین راه برای تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس است. با موضع جدید بریتانیا، مقاماتی در آلمان خواستار شفاف‌سازی بریتانیا در این زمینه شده‌اند. حال باید دید که آیا بریتانیا و آمریکا توانایی ایجاد چنین ائتلافی را دارند یا خیر.

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه