امارات و ایران؛ منطق و نشانه‌های عقب‌نشینی

حوادث سه ماه اخیر در مناطقی که امارات متحده عربی در آن‌ها ذی‌نفع است و یا حوزه امنیت ملی‌اش محسوب می‌شود، نشانه‌های معناداری برای ابوظبی دربرداشت و حالا به نظر می‌رسد این نشانه‌ها در رفتار امارات، زمینه‌ساز تغییراتی شده است.

امارات و ایران؛ منطق و نشانه‌های عقب‌نشینی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻حوادث سه ماه اخیر در مناطقی که امارات متحده عربی در آن‌ها ذی‌نفع است و یا حوزه امنیت ملی‌اش محسوب می‌شود، نشانه‌های معناداری برای ابوظبی دربرداشت و حالا به نظر می‌رسد این نشانه‌ها در رفتار امارات، زمینه‌ساز تغییراتی شده است. منطق و برخی نشانه‌های این تغییر رفتار در ادامه می‌آید؛

🔸امارات از دو منظر خود را آماج تهدیدات ایران می‌بیند؛

1️⃣ نخست این‌که امارات، انصارالله را به‌عنوان بازوی تهران قلمداد می‌کند که علاوه بر نبرد به بهانه یمن، می‌تواند در صورت نیاز تهران، به کنش‌گری علیه ابوظبی دست زند؛ دور جدید عملیات‌های پهپادی انصارالله یمن در عربستان، تهدیدِ امکان تسری آن به امارات را برای مقامات ابوظبی و امراء و شیوخ امارات معتبرتر ساخت. این تهدید در صورت عملی شدن، امنیت اقتصادی امارات را مخدوش خواهد کرد، کما این‌که اکنون نیز نشانه‌هایی در این خصوص در دسترس است.

2️⃣ منظر دوم اما تهدیدات مستقیم ایران است که بر عدم امکان صادرات نفت از منطقه در صورت نبود این امکان برای خود اصرار دارد؛ حوادث فجیره و دریای عمان که البته عاملان آن مشخص نشدند و هم‌چنین برخی خبرهای غیررسمی در خصوص حمله به یک دکل نفتی امارات به همراه کنش‌های کلامی تهدیدآمیز مقامات ایران، این منظر را نیز برای امارات معتبر ساخته است.

🔸اما نشانه‌هایی نیز برای تغییر رفتار امارات وجود دارد؛ عدم اشاره به نام ایران در پیگیری ماجرای فجیره در شورای امنیت از سوی امارات در حالی‌که آمریکا اصرار بر اتهام‌زنی به ایران داشت؛ سفرهای رسمی اما غیرعلنی هئیت‌های اماراتی به تهران پس از چندین سال و سفر فرمانده گارد ساحلی امارات در رأس هیئتی به تهران در حالی که آخرین دیدار مشابه در سال 2013 برگزار شده بود، از جمله نشانه‌های تغییر رفتار امارات است.

✔️ البته انتظار از سطح و عمق تغییرات صورت‌گرفته در رفتار امارات نباید غیرواقعی باشد. امارات هم‌چنان بر همراهی عربستان در اتخاذ و پیگیری سیاست‌های ضد ایرانی جدی است. اما آ‌ن‌چه اتفاق افتاده، افزایش توان ایران در کنترل و مهار ابوظبی است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه