جنگ تجاری چین و آمریکا؛ انتظارات و پیامدها

چهارشنبه هفتۀ گذشته مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا با حضور مقامات ارشد اقتصادی دو کشور در شانگهای چین بعد از چند ماه تنش میان دو طرف از سر گرفته شد. این مذاکرات پس از آن صورت گرفت که روسای جمهور دو کشور در اجلاس جی 20 در اوزاکای ژاپن بر سر برقراری آتش‌بس موقت در جنگ تجاری میان دو کشور به توافق رسیدند.

جنگ تجاری چین و آمریکا؛ انتظارات و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

◀️ چهارشنبه هفتۀ گذشته مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا با حضور مقامات ارشد اقتصادی دو کشور در شانگهای چین بعد از چند ماه تنش میان دو طرف از سر گرفته شد. این مذاکرات پس از آن صورت گرفت که روسای جمهور دو کشور در اجلاس جی 20 در اوزاکای ژاپن بر سر برقراری آتش‌بس موقت در جنگ تجاری میان دو کشور به توافق رسیدند. مذاکرات اخیر بدون رسیدن به نتیجۀ ملموسی به پایان رسید اما دو طرف بر سر برگزاری دور دیگری از مذاکرات در ماه سپتامبر به توافق رسیدند.

🔻در مورد روند این مذاکرات و پیامدهای احتمالی آن، اشاره به چند نکته ضروری است:

1️⃣ به نظر می‌رسد دوطرف در حال افزایش اهرم‌های خود برای مذاکرات آتی هستند. آمریکا با متهم‌کردن شرکت هوآوی به نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه کره‌شمالی این شرکت را تحریم کرده است. شرکت هواوی نیز اعلام کرده است که قصد دارد کارکنان آمریکایی خود را اخراج کند. با این شرایط آمریکا و چین احتمالاً در طول مذاکرات اعمال مجازات متقابل تجاری علیه یکدیگر را ادامه خواهند داد.

2️⃣ بخش مهمی از جنگ تجاری میان آمریکا و چین به شرکت‌های حوزۀ تکنولوژی مربوط می‌شود. در سال‌های گذشته شرکت‌های چینی از لحاظ نرم‌افزاری وابستگی زیادی به شرکت‌های آمریکایی داشته‌اند. با اعمال تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌هایی مثل هواوی چین، به احتمال زیاد، این شرکت‌ها به سمت استقلال نرم‌افزاری پیش رفته و سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش تکنولوژی‌های پیشرفته را افزایش خواهند داد.

3️⃣ با اقدامات دولت آمریکا به نظر می‌رسد بخش خصوصی چین به دولت این کشور نزدیک‌تر شده و با سیاست‌های ملی‌گرایانۀ آن همراهی کند. این موضوع در نهایت به ثبات سیاسی چین کمک خواهدکرد.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه